En blogg om att leva med SRS, Segmentell RörelseSmärta. Om vägen tillbaka till livet efter en steloperation på Ryggkirurgiska Kliniken i Strängnäs den 10 mars 2011.

torsdag 16 februari 2012

Ölköp utan skam


Var på systemet efter jobbet och köpte fem Hof idag (öl för er ovetande)
När jag går ut från systemet går jag med rak rygg och höjd blick. Plötsligt slår det mig och jag ler!
Jag smyger inte omkring och skäms utmed väggarna med sänkt blick.
Jag förtjänar att köpa mig några mellanöl.


Jag tycker ju nu förstås att alla behöver och förtjänar ett par öl så där någon gång ibland men.....
.....förut, innan jag började arbetsträna, tyckte jag att det var retligt att gå på systemet, tänkte att folk kunde tycka att:
- Jaha, jobba kan hon inte, men släpa hem öl, det går bra!!? 
- Inga pengar knappt, men köpa öl, det går bra!?
- Jobba kan hon inte, men parta och festa , det kan hon!!??


Jag skulle aldrig tänka så om någon annan och jag tror väl egentligen inte att någon gjort det om mig heller men känslan har funnits där.


Nu mötte jag blicken hos folk, hälsade och pratade.
- Fest eller, frågade han skrattande och pekade på kassen.
- Jajjemän, svarade jag glatt.
Innan hade jag ist kommit med en förklaring, att det var bara fem mellanöl och jag skulle inte ta alla på en gång och när jag ändå var på stan o.s.v.


Och om någon nu störde sig på min kasse och på min attityd så bjuder jag på det!!


Med självsäkra steg!


Dessutom har jag påbörjat min ide om "trötthetsbotet", 
rapport kommer efter utvärdering!

22 kommentarer:

  1. Oj den känslan och tanken känner jag igen. Men nu skiter jag i det,nåt gott kan man allt få köpa sig ibland. Tror kanske inte folk tänker så, oftast har dom annat i huvudet, förhoppningsvis.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köper numera mina öl helt skamlöst!!! Bra att du också gör det!

      Radera
  2. Hej Lippe!
    Hur är det med dig nu för tiden ?

    /Marcus

    SvaraRadera
  3. Så där tänkte jag alltid när jag halvtidsjobbade, gnälla över räkningar men går och köper sig en flaska rabarbervin till varje helg, det gick minsann! Ibland :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, precis!! Fast jag tror att det mest ligger hos oss, jag tror verkligen inte egentligen att folk tänker så!

      Radera
  4. Jag som nästan aldrig går till Systemet får den där känslan varje gång. För att inte tala om när vi har vinlotteri på jobbet och jag kommer ihåg det i sista stund. Då hasar jag över gatan (från soc) in på bolaget utan ytterkläder och sliter åt mig en vinare. Sen hasar jag tillbaka till jobbet )på soc) och skäms som f*n...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig tyckt att det var retligt förr, innan jag blev skadad! Och inte sneglar jag på andra därinne heller :) Tycker att vi fortsätter handla när och om vi vill!

      Radera
  5. Klart att du ska dricka öl! Du ska inte skämmas det gör inte jag, skämmas kan man göra när man sitter utanför systemet och dricker upp det, men det har inte hänt än! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näe, så långt kommer det nog aldrig att gå!

      Radera
  6. Kan förstå hur du kände det. Men det behöver man inte!! Vill man ha en öl så tar man en. Nu är väl jag inte så förtjust i öl, men lite rödvin kan slinka ner ibland!!

    SvaraRadera
  7. det uppfattas nog konstigare att le och prata med folk när man bär omkring på öl än att slå ner blicken och ila. Tänk på att vi är i Sverige - om man pratar med folk är man förmodligen redan berusad ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha!!! Ja, tänk så det kan bli! Men det kändes bra iaf :)

      Radera
  8. Jag tycker att du är värd dina 5 HOF
    Kramar

    SvaraRadera
  9. Festa du på dina fem hof - det är du absolut värd och som sagt, så länge du inte korkar upp utanför bolagsdörren finns ingen anledning att skämmas! Hoppas det smakade lika bra som det kändes :)

    SvaraRadera
  10. Många har tyvärr fördomar om oss sjuka. Men sanningen är att ingen vill anställa en som inte klarar av jobbet och helst i det hastighet som krävs. En del sjukdomar ses inte utanpå...
    Ha det så roligt och festa ordentligt :)
    Kram

    SvaraRadera
  11. Fredagskram från en huvudvärkande kär(r)ing ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kram tillbaka och väck med skallebangen!

      Radera
  12. That calls for a Carlsberg,
    Probably the best beer in the world !!!
    Hof är helt klart den godaste!

    SvaraRadera