En blogg om att leva med SRS, Segmentell RörelseSmärta. Om vägen tillbaka till livet efter en steloperation på Ryggkirurgiska Kliniken i Strängnäs den 10 mars 2011.

lördag 2 juli 2011

Ont, det gör ont när andra har ont!!

Jag lider med folk som har ont, folk som haltar eller går på kryckor, med rullator. Människor som jag möter hos sjukgymnasten som kämpar och jobbar med smärta och elände. Människor jag ser på staden som kämpar med kassar och trottoarkanter. Jag skulle kunna stoppa bilen full med halta och lytta och hjälpa dom dit de är på väg.
Hos sjukgymnasten sprang jag på en gammal kompis, han beskrev sina problem och han talade om hur ont han hade och hur besvärligt det var. Han hade blivit utförsäkrad för över ett år sedan.
När vi pratat ett tag började jag ställa frågor om hans symptom och alla stämde med de jag hade innan operation!!
Jag talade om hur jag mår nu och vilken skillnad det är, att det inte alls är säkert att han har samma eller att han kan bli hjälpt av dem i Strängnäs, men han skulle kolla upp det.
- Men jag skulle aldrig få ihop pengar till det, sa han.

Hur många är det som inte får den hjälp de behöver därför att läkare inte vill släppa på prestige och revir? Hur många är det som inte får hjälp därför att de inte kan få fram pengarna?
Mitt hjärta blöder för de som är där jag var, som bara har att kämpa på, som skulle kunna vara så mycket bättre med rätt hjälp! Om jag kunde hjälpa, trösta och stötta!

Till den här killen sa FK att: Det sitter i skallen! Gå till psyk och rätta till det och sedan kan du jobba igen!
Fatta så jävla knäckande, att dras med dessa smärtor och besvär, att inte få den hjälp man behöver och dessutom bli misstrodd. Fatta vad det gör med livsgnista och självförtroende!

Jag fattar inte att jag klarade av att leva som jag gjorde, jag fattar inte att folk orkar. Jag tycker att jag varit stark och bitvis modig men nu blir jag alldeles knäsvag av andras elände.
Jag klarar inte att se andras elände utan att vilja hjälpa, stötta och trösta.....

Den här killen är en tuffing iaf.
Han driver en rättslig process mot FK! Heja!!

12 kommentarer:

  1. Det är tufft och starkt att orka driva en process samtidigt som han kämpar med sin smärta. Jag hejar på honom.

    Vi får dock inte glömma de andra... de som har sjukdomar som inte syns. Hur lätt e det för dom att bli trodda när dom förklarar hur dom mår? Jag har haft enorm tur under min nuvarande sjukskrivning med en förstående läkare, handläggare på FK och bra kollegor/chef! Inte alla som har den turen. Dom tänker jag på!

    SvaraRadera
  2. Bra gjort, heja honom! Men förjävligt att det ska behövas, jag blir så arg!

    Sv: Ja, vaniljkräm i mitten, glasyr runt om och doppade i kokos.

    SvaraRadera
  3. Det är så hemskt. Jag har nästintill ingen tro på att det finns hjälp att få. När vår son var liten tyckte ingen läkare att det var vare sig lämpligt eller hälsosamt för honom att vistas inom barnomsorgen pga att han var sjuk och astma bla. Han sov aldrig och hade det fruktansvärt jobbigt. Och vi också för det vet ju alla hur lite sömn det blir med en liten som är vaken dygnet runt...Men FK hade en helt annan syn på saken. Nej jag känner mig nästan hatisk på FK eller rättare sagt på de regler de ska följa och på oturen med en nitisk handläggare. Inte ens ett litet barn tas på allvar. Få en chans att bli frisk. Tror aldrig jag gråtit så många tårar som då under den tiden :(

    SvaraRadera
  4. Vi måste alla hjälpas åt att väcka de som sover. De friska och de som har arbete. Dessa förstår inte vad utförsäkringen innebär. De ser media som de som överdriver. Vi får inte ge upp det handlar om människor och människovärdet. När media tystnar måste vi som kan o orkar fortsätta kämpa mot alliansens usla människosyn. Väck svenskarna o vi stoppar utförsäkringen. Men så länge friska med arbete regelbundet får nya jobbskatteavdrag är det svårt. Människan är egoist och ser hellre till detta än de som utförsäkras villkor. De anser att detta drabbar inte dem.

    SvaraRadera
  5. Man blir tyvärr inte ens förvånad längre. Att man inte blir trodd har säkert de flesta långtids-sjukskrivna upplevt. På min utredning träffade jag en psykolog, som skrev i journalen att jag skulle skaffa mig ett riktigt jobb, inte jobba bland vänner. Jag ville inte jobba, utan fikade hellre med mina sjukpensionerade kompisar.
    Det gjorde ont och svider än!
    Sen tycker jag det är sjukt att landstingen behandlar typ din operation så olika. Grannen hade blivit erbjuden sin för himla många år sen, men tyckte han kunde vänta. När han nu inte orkade längre, så var det ju inga som helst problem! Men han blev opererad i annat landsting än vårt!
    Heja din kompis som driver processen!

    SvaraRadera
  6. Jag beundrar alla som orkar fortsätta ta strid trots smärta och alla motgångar!

    SvaraRadera
  7. Vi diskuterade det där nu, om FK säger att det sitter i huvudet har de ju erkännt att han har en sjukdom och då är han ju berättigad till ersättning eller hur?
    Men den personen borde verkligen flyttas bort från sitt jobb snarast, så behandlar man inte sina kunder. För har de inte fattat att vi är kunder och om vi inte fanns skulle de inte ha jobb, då är det dags för sparken.

    Jag är som du, jag lider också när jag ser de som blir orättvist behandlade, har ont och inte får hjälp. Men jag tror, (det måste man ju) att det blir en ändring. Det kan ju inte fortgå på det här viset.

    SvaraRadera
  8. Instämmer heja, heja, hoppas att han vinner

    SvaraRadera
  9. En liiiten kommentar till Rolf. Jag arbetar och har aldrig varit utförsäkrad och har alltid haft tur med FK. Men... jag har vänner som är och har varit drabbade så jag har på nära håll sett deras kamp, ångest och oro. Så JAG känner med dom i alla fall!

    SvaraRadera
  10. jessica vesterlund3 juli 2011 kl. 23:00

    ja håller verkligen med om att det gör ont när andra har ont! läs på Fkassan om utlandsvård då kan han få en operationen betald om det är en operation som behövs!Kanske räcker med att ta upp det för att få hjälp i sverige, vem vet...??

    SvaraRadera
  11. Ja fy f*n och tyvärr lär vi snart se fler som blir utförsäkrade :( Det är skamligt av FK och regeringen att hålla på så här. Att leva med smärta är en ständig plåga och att på detta bli misstrodd ska ingen behöva vara med om. jag vet själv hur det är att leva med smärta, har värk var eviga dag, utav min reumatisk sjukdom :(
    men starkt gjort av honom att driva igenom en process, heja heja. Jag önskar alla utförsäkrade skulle orka göra det... Kram

    SvaraRadera