En blogg om att leva med SRS, Segmentell RörelseSmärta. Om vägen tillbaka till livet efter en steloperation på Ryggkirurgiska Kliniken i Strängnäs den 10 mars 2011.

tisdag 5 juli 2011

Har du planerat din pension? GLÖM DET!!

Nu har du tur igen!! Reinfeldt har räknat ut att de flesta av oss kommer att leva 30 till 40 år efter pension, ja, han menar att de flesta av oss, eller iaf hälften, blir typ 100 år.
I min värld är det fortfarande ovanligt, händer, men som sagt det är ovanligt!
"Inte vill ni leva största delen av erat liv som pensionärer", ropar han och ser helt frågande ut.
"Nu ska vi inte fråga barnen vad de ska bli när de blir stora. Vi ska fråga vad vill du bli första gången? Andra? Tredje...""Omskola er vid 45 och skaffa ett nytt yrke, starta företag vid 70, sluta aldrig att utbilda, lära er och vara lönsamma!!"



Näe, det där sista om lönsamma sa han inte men han kunde gjort! Nu vill de ta bort rätten att ta pension när man vill.
Vem ska bestämma när du får ta pension?
Kan du vid 65 säga att nu vill jag ha pension och så får du inte det??
Vem eller vilka ska bestämma att du får gå eller inte gå i pension?
Får du inte gå i pension så länge du kan jobba utan blir du av med oket först när du är så slut att du inte orkar mera?
När det bara är några år på hemmet kvar och hela din pension går rakt tillbaka in i systemet igen eftersom äldreboendet kostar i stort sett din hela pension!
Alla som inte tycker som Reinfeldt är bakåtsträvare och tycker att det var bättre när Domus hette Domus, när filmerna på biograferna var sönderklippta och censurerade och när de fick komma hem till en svart/vit TV!
Nu ska vi arbeta tills vi stupar så att vi inte hinner ta ut pension och vara en belastning, ha färg-TV och vara nöjda.
För vem vill väl vara en bakåtsträvare?? När vi dessutom får hjälp att hasa oss framåt!

5 kommentarer:

  1. Nänänä, sakta i backarna! Vi räknar faktiskt ner till pension, så icke längre än 65!

    SvaraRadera
  2. Kanske lite sent påtänkt men jag har äntligen skaffat mig en privat pensionsförsäkring (får nog öka på månadsbeloppet framöver)

    Blir jävligt orolig faktiskt... Jag ska erkänna en djup hemlighet. Jag har ALDRIG varit intresserad av partipolitik. Vid varje val har jag försökt läsa på om de olika partierna. Fattar nada. Flera tycker samma. VEM F*N SKA JAG RÖSTA PÅ NÄSTA GÅNG???

    SvaraRadera
  3. Jag vill egentligen ta pension när jag blir 53:)

    Tror inte jag håller fram till 65 år, med alla krämpor som man har nu.

    är snart 47 år och känner sig som en 95 åring ibland:)

    Tänk om man vann mycket pengar så man kunde bara få va, ingen(staten) som skulle bestämma över mig.


    Äh, låt Reinfeldt ha en medelinkomst ett par år + att han skulle få jobba hårt, till det kunde han få ett¨år sjukskrivning med värk överallt så skulle han nog ändra sig kanska snart:)

    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag vet i alla fall att när jag uppnått pensionsåldern har de ökat den med fem år året innan :-(

    SvaraRadera
  5. Usch fy sjutton, jag blir matt bara av att tänka på det..

    SvaraRadera