En blogg om att leva med SRS, Segmentell RörelseSmärta. Om vägen tillbaka till livet efter en steloperation på Ryggkirurgiska Kliniken i Strängnäs den 10 mars 2011.

torsdag 23 juni 2011

Vet ni?!

För ett år sedan låg jag i soffan och hade så jävla ont!!! Jag kunde inte gå längre än till toan och behövde hjälp att duscha. Varenda andetag som togs oförsiktigt högg som knivar, att vända sig eller ändra ställning när jag låg var ett företag som tog helt musten av mej. Att skratta eller hosta gjorde så ont att det svartnade för ögonen. Att sitta upp att äta var helt omöjligt, jag låg på vänster sida med en handduk inunder tallriken och petade i mej maten.
Jag åt alla tabletter jag vågade men inget tog bort smärtan så mycket att jag kom upp på benen. Jag sov nog aldrig mer än två timmar åt gången, magen var helt förstörd, jag hade inget jag kunde göra för att ta mej ur min situation. Jag kunde inte handla, köra bil, laga mat, tvätta, städa, busa med mina grabbar, tyckte att det var jobbigt när de hade kompisar hemma.
Så hade jag det från maj förra året då jag blev så mycket försämrad att benen inte längre bar och hela mitt liv präglades av smärta och oförmåga.

Ibland kändes det så svart och hopplöst. När jag tittar tillbaka så är jag så tacksam mot den jag var då, att jag orkade, att jag inte blev psykiskt nedbruten.
Jag är imponerad av att jag orkade ta en timme i taget och att jag lyckats att hålla skenet av att jag är glad och tacksam! Visst, jag hade inte klarat det här utan den hjälp jag fått med allting som gäller hus och hem, skjutsning av barn osv.
Men jag hade inte klarat det om jag gett efter för smärta och modfällhet.
Jag hade inte klarat det utan alla telefonsamtal med vänner som talat om hur gott det ska bli när jag kommer på benen! Om jag inte vetat att de fanns och skulle finnas kvar hade det varit lätt att tappa fokus  och ge upp, sluta kämpa, för en kamp är vad det har varit!!

Idag är det fjorton veckor efter operation och jag KAN!!
Jag har idag städat, tvättat, kört till staden och handlat bland en massa folk vilket innebär att jag måste väja, stanna och starta hela tiden för att inte krocka med folk. Jag har plockat ner varor i vagnen och sedan upp på bandet, jag har packat ner i kassar, jag har kört bilen hem, packat upp och ställt in alla varor, lagat mat och SUTTIT och ätit och pratat med tre tonåringar.
Jag har plockat undan i köket men NU är jag trött och har ont! Så här mycket som jag klarar nu har jag inte kunnat på två och ett halvt år och då hade jag inte kunnat göra mer idag!
Nu ligger jag och vilar en stund och sedan ska jag bort i byn på lite förfest till midsommar och imorgon förmiddag åker jag ut på sjön!!! Jag ska fira midsommar och det inte i min soffa utan med en öl i handen på bryggan i goda vänners lag! Och jag ler redan, faktiskt sedan en vecka tillbaka!!
Tack alla ni som ringt till mej, ni som dykt upp på en kaffe, du som kom och tog hand om mej när allt var så tungt, ni som aldrig lät mej ge upp.

Trevlig midsommmar allihopa!!!

19 kommentarer:

  1. Det vittnar om ett väldigt starkt psyke. Sträck på dig!

    SvaraRadera
  2. Vad härligt att det är på rätt håll nu! Trevlig midsommar på dig med!

    SvaraRadera
  3. Är verkligen glad för din skull. Å med anledning av liknande erfarenhet vet jag hur lycklig jag blev den dagen jag inte behövde ringa grannen för att lyfta stekpannan ur ugnen. Jag kunde själv! Det snackas ofta skit om sjukvården men jag är sååå glad att de gav mig tillbaka livet. Så fortsätt va glad åt varje ny grej du klarar... KRAAAAAM, SKÅL & Glad Midsommar!!

    SvaraRadera
  4. Så underbart skönt det måste vara att göra såna framsteg efter att ha varit så dålig! Mina ryggproblem har inte varit någonting jämfört med dina. Jag var aldrig sängliggande, även om jag också hade stora problem. Jag jobbade ju till och med fram till operationen.. Känns väldigt konstigt att du inte fick din operation betald, när jag fick det.

    Men nu ska vi se det positiva, så Grattis till framstegen! Och trevlig midsommar på dig! Kram

    SvaraRadera
  5. Är så glad för din skull! Du är bara bäst! :)

    SvaraRadera
  6. Vilken stark kvinna du är! Det måste vara fantastiskt att ha gjort sådana framsteg!
    Hoppas att du får en riktigt bra Midsommarhelg! KRAM!

    SvaraRadera
  7. Så underbart att läsa om din väg bort från oförmåga och smärta - till ett betydligt mer aktivt liv.
    Gläds med dig!
    Njut av midsommar, kram.

    SvaraRadera
  8. Hej! Första gången jag kikar in här och jag blir alldeles bestört över det jag läser. Hur i hela friden klarade du av det?!.... Du måste ha en enorm inre styrka.
    Vad roligt att läsa att du nu mår mycket bättre. Vilken lycka att kunna göra det du nu kan! Önskar dig en riktigt trevlig midsommar!

    SvaraRadera
  9. Äsch...det viktigaste har du ju kunnat länge...nämligen blogga!! ;)

    SvaraRadera
  10. Heeelt jävla underbart!!! Puss!

    SvaraRadera
  11. Ha nu en kanonbra midsommar! Kramar!

    SvaraRadera
  12. Jag blir helt blöt i hjärtat när jag läser det här. Hoppas du njuter den där efterlängtade ölen på bryggan i ett vackert väder.
    Stor kram till dig och hoppas verkligen du får en underbar midsommarhelg.

    SvaraRadera
  13. Du är verkligen en stark människa!
    Man kan ju deppa ner sig för mindre saker än det du räknat upp.
    Det är nog svårt att föreställa sig vad du genomgått.
    Jag är glad för att operationen gick bra och att du nu kan börja ett nytt liv.

    Ha en underbar midsommar!
    Kram Elle

    SvaraRadera
  14. Så härligt att allt gått så bra. Njut nu och ha en underbar midsommar. Kram

    SvaraRadera
  15. Helt underbart!!!
    Är så glad för din skull!
    kram

    SvaraRadera
  16. Låter helt fantastiskt!! Hoppas du fick en underbar midsommarkväll :)

    SvaraRadera
  17. Kanonfint!
    Glad Midsommar !

    (och vi är som redo för poolen ;))

    SvaraRadera
  18. UNDERBAR läsning! Hoppas midsommarhelgen vart bra för dig oxå Lippe och att du inte blev sjösjuk ; )
    Kram

    SvaraRadera
  19. Jag ler här, stort, fan, vad du är stark och fan vad glad jag blir att läsa att det går så himla kanonbra rakt uppåt och framåt, kram!

    SvaraRadera