En blogg om att leva med SRS, Segmentell RörelseSmärta. Om vägen tillbaka till livet efter en steloperation på Ryggkirurgiska Kliniken i Strängnäs den 10 mars 2011.

tisdag 14 december 2010

Ingen blyg viol


Undrar hur saker och ting här i världen funkar egentligen...........
Har under min livstid köpt måååånga orkideer, älskar dom.
Dom blommar länge och sedan när de blommat ut och de bara har de där underliga gröna bladen kvar - då blommar de aldrig mer!!!

Jag gör som man ska med vatten, fukt, temperatur och placering. Köper dyra i blomsterhandeln och frågar ut floristen om hur de ska skötas samtidigt som jag antecknar. Hjälper det? Näppeligen!
De skitdyra blommorna dör och kommer aldrig mer igen.

För ett år sedan lite drygt köpte jag fem stycken orkideer i matbutiken.
Redan i butiken började jag förbereda dem på vad som väntade:
- Bäst för er att ni inte har för höga krav på skötsel, ni är en billig sort som åker ut så fort den sista blomman ramlat av. Jag kommer inte att anstränga mej i det här förhållandet utan hela ansvaret ligger på er! Bara så att ni vet!!

Men de var verkligen inga blyga violer! Trots att de lever under ständigt hot och med undermålig skötsel så bara blommar och blommar de!
Kan det vara så att de känner sig påpassade eftersom de strår i fönstret där jag har mitt "dagläger"?
Kan nästan höra hur de viskar till varandra och peppar hela tiden. Samtidigt som en stängel börjar fälla blommorna kommer det en ny stängel som det sedan kommer nya blommor på.

- Vad duktig du har blivit på att sköta din orkideer, berömmer min mor mig.

Jag säger inget utan bara ler och när mor tittar bort höjer jag ett varnande finger mot orkideerna!


Tycker själv att jag i vanliga fall är en ganska varm och omtänksam person som kan jobba hårt för att andra ska ha det bra. Men på orkideer funkar inte det?
Hur är det ställt här i världen egentligen????

2 kommentarer:

  1. Hahahaha du e väl för rolig du ;-D Tydligen tyglar du dina mataffärsorkideér väl...de är väl som barn...de behöver tydliga ramar och regler men med en kärleksfull hand.

    Lite roligt att din väninna också har en Röd Ragnar ;-D

    Ha det fint idag min vän, kram/caja

    SvaraRadera
  2. Till en viss del skall blommor ha en speciell skötsel, men sen är det ju faktisk så att varför de blommar är för att formera sig. Vid kris är det mer viktigt att förmera sig än om man har det bra. Så plåga de lite.. :D
    Sv: Hahaha! Vilken nödig tomte..

    SvaraRadera