En blogg om att leva med SRS, Segmentell RörelseSmärta. Om vägen tillbaka till livet efter en steloperation på Ryggkirurgiska Kliniken i Strängnäs den 10 mars 2011.

måndag 6 december 2010

Arbetsförmedlingen och försäkringskassan


Världens bästa arbetsförmedlare ringde till mej idag och talade om att mötet med FK är flyttat till januari då vi hoppas på att det är bättre ställt med mej så att jag kan ta mej dit.

Jag föreslog att vi annars kunde ha det hemma hos mej om det var möjligt.
Hon svarade att hon personligen inte skulle ha något emot det men att reglerna förbjöd det.
Inte heller  FK:s personal är tillåtna att göra hembesök och anledningen var säkerheten för AF:S och FK:s personal.
Det finns för stor hotbild mot dem. Så taskigt!! Regeringen sätter regler som är så fel att folk hamnar i så desperata situationer att de tar till våld mot de som egentligen är där för att hjälpa.

De nya reglerna har gjort att vi som behöver hjälpen har hamnat i en sits där vi hela tiden måste bevisa oss oskyldiga, att vi är bluffare och smitare tills motsatsen är bevisad.

Att vara sjuk, ha ont, dåligt samvete mot samhället, taskig ekonomi och att bara glida längre ner, samtidigt som man känner sig misstrodd och misstänkliggjord kan nog få det att brista hos en del.

Senare på kvällen när jag tittar på nyheterna så pratar de om just våldet mot personalen på AF.
15 st fall i veckan ungefär. Vilka är det som står för hoten och våldet?
Jo, sådana som jag - de desperata utförsäkrade!

Så nu funderar de på hur de ska göra miljön säkrare för personalen och jag låter dom fundera ett tag.

Sedan ska jag ringa till dom och ge dem lösningen............

3 kommentarer:

  1. Åh vad skönt med en tidsfrist om än att den inte är så stor, hoppas att du är stark nog att kunna åka dit då nu nä de inte KAN komma hem till dig. Men du...jag fick reda på att efter utförsäkringen så var det AF och funkade inte det efter de där tre månaderna så började man om på ruta ett igen på FK...är det inte så??? Står du helt utan inkomst???? Blir alldeles rädd och ledsen...

    åter igen...det du skrev igår var fantastiskt, tårarna bara rann när jag läste....och så kommer de från goa du som vad jag vet har det mycket, mycket värre....Åh vännen om du vore här så skulle jag gett dig världens största kram...med tårarna sprutande ;-D för så´n e jag...

    Kraaaaam till världens bästa Lippe, hoppas din dag blir fin/caja

    SvaraRadera
  2. Våld föder våld - tycker jag stämmer. Annars håller jag i det du skriver. Ny opererad i ryggen skall jag bevisa (!) smärta. Hur mäter man den? I mitt fall gör min läkare det enligt sina egna regler ( börjar misstäna att han på så sätt slipper tjafs med FK!)och vidare FK enligt deras regler osv.

    SvaraRadera
  3. Caja: mina tre månader hos AF tar slut 1 feb.
    Sedan måste jag som du säger börja på ruta ett igen och söka stöd hos FK.
    Min handläggare på FK talade om för mej att jag inte skulle räkna med att jag fick en ny period hos dem igen...
    Jag kan inget göra i förväg utan får ta det när det kommer.
    *suck*
    Förhoppningsvis är jag opererad då och har bra intyg från kirurgen :)

    SvaraRadera