En blogg om att leva med SRS, Segmentell RörelseSmärta. Om vägen tillbaka till livet efter en steloperation på Ryggkirurgiska Kliniken i Strängnäs den 10 mars 2011.

måndag 6 december 2010

Gamla tanter på snöiga kanter


Föreställ er att ni ser en gammal människa som stretar i snön med rullator och dessutom har två tunga matkassar på rullatorn.
Naturligtvis fastnar rollatorn i en snödriva och rollator-tanten kommer ingenstans!!

Min mor, 83 år, kastar i just det ögonblicket ett öga genom fönstret och får se gummans belägenhet. Drar på sig isdubbarna och går ut och drar loss henne och hjälper henne hem med kassarna.
Du är inte dålig du, säger jag.
Jamen, det var ju en gammal kärring, jag kunde ju inte låta henne stå där!
Nej, naturligtvis, det skulle mamma aldrig låta ske!

- Jag frågade henne om hon inte hade färdtjänst, berättade mamma, och det hade hon men hon tyckte att det var bra att röra på sej!

Förr tänkte jag inte så mycket på rollator-tanterna, jag lade väl inte så mycket märke till dem. Men nu när man vet hur det känns när kroppen sviker så blir jag full av beundran för dem. De går och handlar och uträttar ärenden och släpar hem sina varor, lagar mat och grejar med hushållet.

Titta grabbar, säger jag till sönerna, där går en riktig hjälte, en som inte ger upp!
Man kan ju tycka att de skulle vara lite rädda om sig, vara lite försiktiga.
Men det är just det de inte är: rädda!

Hjälp gärna rullator-tanterna där ute i snön ni som kan under tiden ska jag, här i min soffa, fundera på följande:
  • varför går rullator-tanter i lågskor och nylonstrumpor även vintertid??
  • var är alla rollator-gubbar??

2 kommentarer:

  1. Min teori om rullatortanter...de har överlevt rullatorgubbarna men har med åldern fått teflonhjärna vilket innebär att de inte har koll på snön o den usla kombinationen med rullatorhjul.
    Själv håller jag mig inomhus i dessa dagar.

    SvaraRadera
  2. Gubbarna ligger nog hemma på soffan och väntar på att frun ska dra hem varorna. Det är bra gjort att kämpa sig ut i snön.

    Sv: Hahahaha, ja det luktade säkert bak hos grannarna. Hoppas de njöt av det.:D

    SvaraRadera