En blogg om att leva med SRS, Segmentell RörelseSmärta. Om vägen tillbaka till livet efter en steloperation på Ryggkirurgiska Kliniken i Strängnäs den 10 mars 2011.

tisdag 7 december 2010

En annan smärtskala

Mankoskis smärtskala är en skala graderad 0-10 skapad av Andrea Mankoski http://www.wemsi.org/painscale.html. Med denna kan man enkelt mäta graden av smärta, utan att behöva placera patienten i en "mall"- skalan tar hänsyn till patientens individuella smärttröskel.




0. Ingen smärta.

1. Mycket obetydlig irritation - enstaka mindre stick/hugg av smärta. Det behövs ingen medicinering.

2. Obetydlig irritation - enstaka kraftiga stick/hugg av smärta. Det behövs ingen medicinering.

3. Smärtan är stark nog att distrahera. Milda smärtstillande medel (paracetamol, ibuprofen etc) tar bort all smärta.

4. Kan ignoreras om man är ordentligt engagerad i något man gör, men är fortfarande distraherande. Milda smärtstillande medel lindrar smärtan i 3-4 timmar.

5. Kan inte ignoreras mer än en halvtimme. Milda smärtstillande medel lindrar smärtan i 3-4 timmar.

6. Kan inte ignoreras mer än korta stunder, kan bara arbeta korta stunder med ansträngning. Starkare smärtstillande medel (kodein, morfinpreparat etc) dämpar smärtan i 3-4 timmar.

7. Smärtan stör sömnen och gör det mycket svårt att fokusera. Man kan fortfarande fungera, men med ansträngning. Starkare smärtstillande medel fungerar bara delvis.

8. Mycket begränsad fysisk aktivitet. Läsning och konversering är möjlig, men med stor ansträngning. Illamående och yrsel träder in som en del av smärtupplevelsen.

9. Oförmögen att prata. Skriker eller stönar okontrollerat. Nära delirium.

10. Smärtan leder till medvetslöshet.

3 kommentarer:

  1. Men du, när jag fått mäta min smärta med 0-10 skala har jag aldrig fått veta mer än 0= igen smärta och 10 = du dör va smärtan! Jag har tyckt att det är individuellt och om jag säger 9-10 så har jag förbaskat ont, outhärdligt men jag kan prata och har inget illamående. Jag avsky dessa skalor. Ingen tror på min smärtnivå ändå. Säger man t.ex 5 blir "jaha, ingen smärta 6"lite smärta".

    SvaraRadera
  2. Jag med! Därför tycker jag att den här säger mera. Och jag får en högre siffra när jag går efter den här skalan än om jag bara tänker på en skala mellan 0 och 10.
    Smärta är nog egentligen inte möjligt att mäta utan det är nog hur påverkad man är som kan ge iaf ett hum.

    SvaraRadera
  3. En riktigt bra smärtskala! Ska kolla in den lite mer noga... Kram

    SvaraRadera