En blogg om att leva med SRS, Segmentell RörelseSmärta. Om vägen tillbaka till livet efter en steloperation på Ryggkirurgiska Kliniken i Strängnäs den 10 mars 2011.

torsdag 7 mars 2013

Är du PK?

Att vara politiskt korrekt kan vara både en belastning och en tillgång.
Att när man uttrycker sig inte uttalar sig nedsättande om någon person eller grupp, att inte gå till angrepp "under bältet".

På Wikipedia står under Definitioner:
Det finns lite olika definitioner på begreppet politiskt korrekt. Enligt Sabine Wierlemann är politisk korrekthet ett användande av språket som präglar en särskild medvetenhet rörande minoriteter och diskriminering. 
I den engelska ordboken DK Illustrated Oxford Dictionary definieras politisk korrekthet som att undvika uttryck och handlingar som exkluderar, marginaliserar eller förolämpar vissa etniska, kulturella eller andra grupper. 
Norstedts Nyordsboken definierar begreppet som något som stämmer väl överens med åsikterna hos det (för tillfället) ledande kulturskiktet i frågor som rör politik och samhälle.

Jag vill nog vara PK, jag vill inte vara en som agerar som översittare och använder härskartekniker. Jag vill inte dikriminera någon eller några. Att vara PK kan för mig vara att man är påläst, rättvis och kan se saker ur andras synvinkel.
Men det kan också ge en känsla av oärlighet, medhårsstrykande. Man kan känna att man istället för att lugnt och sansat argumentera för eller emot med sakliga inlägg har lust att i stället ge sin motpart en örfil och skrika: - Är du dum i hela huvudet din xxxx!!?
Skulle ju inte ta mig någonstans vidare, inte där jag skulle vilja vara iallafall.

Och så dök det här upp på min Facebooksida om sexism och rasism idag och jag tycker den är förlösande. Titta på hela och lyssna på låten i slutet.
Här är några tjejer som är trötta på att vara PK:




2 kommentarer:

  1. Jag vill inte heller dikriminera någon. :D

    SvaraRadera
  2. Jag tog ju prov på mitt PK-värde varje vecka ett bra tag så jag är nog PK ;-)

    SvaraRadera