En blogg om att leva med SRS, Segmentell RörelseSmärta. Om vägen tillbaka till livet efter en steloperation på Ryggkirurgiska Kliniken i Strängnäs den 10 mars 2011.

onsdag 8 februari 2012

10 frågor

Man kan ställa frågor till Reinfeldt som han ska svara på i Aktuellt i kväll.


Undrar om han kommer att svara på någon av mina??



1.Är det inte dags att erkänna att ni (M) gjorde fel i förändringarna av sjukförsäkringen? Det vore snyggare att erkänna det och införa förändringar som förändrar, inga kosmetiska tillägg som enskilda fall kan bli hjälpta av.

2.Varför inte börja med stöd och rehabilitering för att få folk att bli så bra de kan? Varför skulle en ständig oro för ekonomin få någon att komma upp på banan när kroppen är sjuk och skadad, man läker inte bättre för det.

3.Tror du på fullt allvar att folk inte tycker att det ska löna sig att arbeta?

4.Tycker du att de som inte kan jobba ska leva i misär med ständig oro, tycker inte du att vi har råd att ge dem en dräglig tillvaro? För du är väl medveten om överskottet i sjukförsäkringen?

6. Är det med sanningen överensstämmande att (M) har planer på att sänka ersättningen i sjukförsäkringen ytterligare för att motivera folk att börja jobba så fort som möjligt?

7. Tror du att folk som är friska och starka samt jobbar är det för att de är duktiga? Och att då motsatt gäller, och att inte du kan drabbas av bestående sjukdom och skada?

8. Hur skulle du definiera solidaritet? Och nu menar jag inte att alla som kan ska jobba för att dra in pengar till statskassan för det är en självklarhet! Humanismen i ett samhälle kan avläsas på hur man behandlar sina svagaste, hur tycker du att vårt samhälle står sig då?

9.Måste valfrihet inom skola, vård och omsorg innebära att den bedrivs av investmentbolag? Hur ställer du dig till förslaget att vinst inte ska få föras utomlands eller tom ska in i verksamheten?

10. Hur kommenterar du kopplingarna mellan (M) och de privata vårdföretagen? Henrik Borelius, vd på Attendo Care sitter med i regeringens Välfärdsutvecklingsråd, Henry Stenson (M) utsågs till Caremas "krisgeneral" efter skandalerna. Gustaf Douglas, ledamot i den moderata partistyrelsen, har gjort stora pengar (närmare bestämt 642 miljoner) på privat vård då han sålde sitt aktieinnehav i just Attendo. Landstingsrådet Filippa Reinfeldt har kallats "Caremas affischnamn" 2009.

Tio frågor blev det men jag skulle kunna ställa flera!


15 kommentarer:

  1. Är det bara jag som inte kan se frågorna? Troligen är det kloka ord som kommer ifrån dig, som vanligt :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Syns de inte!!!??? OJ! det ska jag se om jag kan göra något åt för jag ser dem!

      Radera
  2. Väldigt bra frågor, hoppas han svarar på några av dem.

    SvaraRadera
  3. Jag ser dem! Solidaritet är ett skällsord för borgarna! Det fick jag klart för mig för kanske en månad sen, att det ses som ett fult ord! Jag tycker det är ett vackert ord!
    Skulle vilja se dig i en debatt med Reinfelt och hans gelikar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle gärna ta den debatten, kanske prata lite om solidaritet kontra girighet??

      Radera
  4. Jag ser bara en massa bokstäver hit och dit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tydligen ser man det inte om man har den gamla versionen av Explorer!

      Radera
    2. Prova logga in med Google chrome.

      Radera
  5. Jag ser och jag ler och jag är lite förbannad över att du inte kan få vara med i Aktuellt och ställa frågorna mellan fyra ögon!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och då skulle jag ha 18 frågor till! Och så skulle jag hälsa och vinka till dig ;)

      Radera
  6. Hoppas på några svar i alla fall!

    SvaraRadera
  7. Mycket bra frågor! Hoppas vi får svar på några av dem.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Blev det några svar??? Det inträffar ju då och då att politiker har vissa problem med att svara på ett konkret sätt...;)

    SvaraRadera