En blogg om att leva med SRS, Segmentell RörelseSmärta. Om vägen tillbaka till livet efter en steloperation på Ryggkirurgiska Kliniken i Strängnäs den 10 mars 2011.

fredag 2 september 2011

Jag har fan både tagit ansvar och betalat!!!

Ni vet det här med arbetslinjen. Och det här med att motverka utanförskapet.
Att vi frågar inte efter hur sjuk du är, vi vill veta hur mycket du kan jobba!
Frågan som Reinfeldt flera gånger ställt medan han spännt ögonen i kameran:
- när är det ok att andra ska försörja dig!
Att hungriga lejon jagar bäst och det ska löna sig att arbeta!
Om man aldrig varit sjuk eller skadad, är det för att man är en duktig och ärlig människa som har vett att göra rätt för sig? Eller har man bara stor tur?


Att man är en tärande när man inte arbetar och drar in till statskassan, så att det kan fortsätta att löna sig för de det lönar sig mest för.


Suckar och tänker på krogmomsen, hur mycket vettig rehabilitering hade de pengarna räckt till? Hur mycket rehabilitering tror ni fattas? Hur många skulle med rätt hjälp kunna bli så bra att skulle kunna jobba, iaf något?
Neurologiskt Handikappades förbund gick ut och skulle undersöka rehabiliteringen för sin patientgrupp. De flesta landsting kunde inte svara på vilken hjälp som fanns eller om det överhuvudtaget fanns!
Kanske skulle pengarna läggas där?
För inte bara det att de kanske skulle kunna jobba lite de skulle kunna må lite bättre också!! Om någon ansträngde sig för att rehabilitera dem skulle de själva känna att det fanns chans till bättring och få hopp och tro och det är mycket viktigt för hur man mår!


Men.. nu var det politiken och människosynen jag var ute efter!
Femte jobbskatteavdraget slog sig Reinfeldt för bröstet och sa att det hade han lovat så det tänkte inte han ta tillbaka, så det så!
Det ska löna sig att arbeta, upprepade han som ett mantra.
- Han kommer aldrig att ge sig, det handlar bara om att inte erkänna att han har fel, sa jag. Han vet nog med sig att det är helt åt helvete att genomföra det femte avdraget men han kan inte för sitt liv backa!
- Prisa Gud för börskrisen, suckade Reinfeldt och tog på sig rynkan mellan ögonen när han för svenska folket deklarerade att nu, i dessa tider, som skulle komma att bli ännu svårare längre fram, var han tyvärr tvungen att backa på femte jobbskatteavdraget..
- HA!! Jag har själv försökt att slingra mig ur situationer där jag lovat för mycket och talat innan jag tänkt. En slingrare känner igen en slingrare!!


Och tycker du som jobbar att det ibland känns tungt när du ser hur mycket av lönen som går till skatt? Klart du gör, det har jag alltid gjort.
Men det här som har varit nu med åtstramningar och besparningar, ändringar i socialförsäkring/sjukförsäkring, indragna eller helt bortagna stödinsatser för sjuka och skadade, försvunna utbildningsmöjligheter, sämre vård/rehabilitering, det är det som har bekostat jobbskatteavdragen.
Det har inte arbetarklassen, medelklassen, eller ens de rika betalat.
Det har jag gjort! Det har de sjuka och gamla och arbetslösa betalat!
Vi har procentuellt av vad vi haft att röra oss med fått så mycket mindre att om det inte berört "de svaga grupperna" i samhälet hade det blivit ett ramaskri.
Tänk dig att få en inkomstminsknig på minst 50 % och en massa skit och skuld på det för att du är en sjuk, skadad och tärande jävel, säkert fuskare och lat också!!
Men nu var det ju bara vi, ni som arbetar fick lite över 800:-/mån mera, vi är många som fick flera, flera tusen kronor mindre i månaden OCH krav på att vi ska sälja det som vi köpt under de år vi varit arbetsföra!!
Så kom för fan inte och säg att vi inte  tog vårt "ansvar"!!
DET ÄR VI SOM BETALAT!!

15 kommentarer:

  1. ja, alltså...
    jag tänker på de som inte kan rehabiliteras. som väntar på döden rätt å slätt...
    hur ska de komma till jobbet, snabbt och plötsligt.
    eller en totalförlamad???
    jag tänker på cancer som äter upp människor.
    har han idioten reinfeldt, löst alla medicinska gåtor som finns eller...
    isf ska han höjas till skyarna och verkligen belönas. som det är nu så önskar jag honom och många, många andra bara LITE lagom sjukdom så där. lite. så att det blir lite jobbigt. iaf en stund.... ok? f´låt.
    men ändå.
    själv ska jag gå 4.7 km för å hämta barnen på fritids på em efter jag har lämnat dom på samma ställe med samma promenad på morgonen... NOT.
    tänker jag inte.
    fredrik!
    jag behöver en bil för h*e!!!!
    kram lippe - du rockar som värsta snyggbruden ever. intelligens och så mkt j*ar anamma i en människa samtidigt är makalöst :)

    SvaraRadera
  2. Trots din situation skriker det ENGAGEMANG om dig. Du måste ut med det mera. Inte bara på bloggen. Använd din förmåga att få folk att fatta att det är dags att sätta ner foten. Du KAN....

    SvaraRadera
  3. Applåderar! Bra skrivet! Man har helt tappat fokus på bra rehabilitering och att inse att det tar olika tid för olika människor. Jag tror det flesta vill bli friska och kunna jobba men ibland går det inte och ibland tar det längre tid än staten tror!Jag hade gärna avstått jobbskatteavdrag och kunnat känna tryggheten i samhället för även om man jobbar så känner man hur skyddsnätet försvinner, man kan ju bli sjuk och hur blir det då?

    SvaraRadera
  4. Älskade underbara talförda Lippe - du rockar fet! Nu borde du starta din karriär som politiker - inget annar duger. Det ända parti som inte har så fullt av gamla stoffiler ( som inte skulle motarbeta dig med härskartekniker) är Miljöpartiet - ta kontakt med dem och låt det börja. Har själv varit politiskrt engagerad men tyvärr inte fått gehör eftersom jag inte var med i rätt fackförening. Då är du inte rumsren...

    Du har ordets och talets gåva (har visserligen inte hört dig men..) och med ett politiskt parti det skulle du få bättre respons. Eller så startar vi ett nytt samhällsparti som grundar sig på humanism!!!
    Kärlek och mod till dig!!!

    SvaraRadera
  5. Glömde säga att allt du skriver instämmer jag i och skriver under! Kram

    SvaraRadera
  6. Det skall löna sig att arbeta, självklart, men det skall inte tära om man blir sjuk, är sjuk, eller rehabbas......vad hände här egentligen.

    Jag är fortfarande, milt sagt, förvånad över att det kunde bli som det blivit, i vårt fina land.

    Och varför får du bara 2 veckors lön, du har väl inte varit och är sjuk, fast det var ett litet uppehåll på 2 veckor.....vaaaa?

    Men herregud, finns det ingen som ser sambanden, har översikt och kan vara lite pragmatisk....

    Hoohooooh....

    Kramar

    SvaraRadera
  7. Bra talat Lippe! Måste som vanligt iväg nu och jobba 60 timmars vecka för att kunna försörja mig, Lilla sjuka frun och några ungar!
    Fast det här med att folk tycker att de betalar mycket skatt.....de flesta är idioter, lönen är ju faktiskt satt utifrån hur mycket man betalar i skatt....tänker inte förklara, förstår man inte innebörden av dessa ord så har man problem och det har väldigt, väldigt många!
    Alltså skatten finns med i alla avtalsrörelser, skatten är inte för hög, det är lönen som är för låg (för de flesta)!
    Ha en fin helg!
    Stor Kram ifrån Oumberlige Peter!
    PS: Samlar kraft för att väcka liv i www.jernsaxen.blogspot.com bloggen ordentligt, finns så mycket viktigt att skriva om!

    SvaraRadera
  8. Livets fram och baksida..Jag har en sån där dag /vecka/månad/år där jag inte ens bryr mig om att engagera mig i dessa frågor för att det antagligen skulle stjäla det sista av min energi och självkänsla som jag har kvar...Tack för att du lånar mig lite av din energi, med dina ord.
    Kram Milla

    SvaraRadera
  9. Jag kan inte skriva någon kommentar till dig för du har täckt allt. Din framtid ligger i det du skriver,krönikör, debattör, ransakare, varför inte ett jobb på FK eller KF då menar jag inte kullagerfabriken utan kronofogden, något inom media, samhällsdebattör ser framför mig att du intervjuar Reinfelt och co de får ändra sina lagar och du gör en lex Lippe.........

    Om jag är helt ute och reser nu så säg till.

    Massa Kärlek till dig......Malla

    SvaraRadera
  10. Det är så sjukt så det finns inte ord.
    Kan berätta att om Yngsta inte ökat på tisdag anses det att behandling inte hjälper.
    Nähä? Vad händer då? Är det inte det det går ut på att vara där? Att få hjälp att bli frisk? Vad mer än äta det som krävs?

    SvaraRadera
  11. Jag gör vågen för dig, du kloka goa kvinna!

    SvaraRadera
  12. Tyvärr så var trisslotten en nit med köpte ett lotto för fyrtio kronor och hoppade över fredagsgodiset! Håll nu tummarna för oss!!!

    SvaraRadera
  13. Vännen, ställ upp i valet, ingen engagerar som du! Fixar din kropp det? KRAM

    SvaraRadera
  14. Du är så klok så det är läskigt.

    SvaraRadera