En blogg om att leva med SRS, Segmentell RörelseSmärta. Om vägen tillbaka till livet efter en steloperation på Ryggkirurgiska Kliniken i Strängnäs den 10 mars 2011.

torsdag 4 augusti 2011

Har de mask i hela skallen???

I Corren läser jag idag att man nästa år inte behöver vaccinera eller avmaska hundar som importeras! WHAT!!!!
Så här står det på Statens Vetrinärsanstalts sida:

"Viktigt att avmaska resande djur

Om rävens dvärgbandmask fick tillfälle att spridas till Sverige och etablera sig i den svenska rävstammen skulle det kunna leda till allvarliga inskränkningar i friluftslivet och negativt påverka vår vana att plocka och äta bär, svamp och att äta färska grönsaker som odlats på friland.
Bandmasken i tarmen dödas av praziquantel och av epsiprantel, som ingår i olika avmaskningsmedel. Vilka ger apotekspersonalen eller en veterinär information om. Därför är det ytterst viktigt att hundar och katter som varit utanför Sverige avmaskas med just praziquantel eller epsiprantel innan de kommer tillbaka till Sverige samt även i Sverige inom en vecka från hemkomsten. "

Och nu ska lagen om avmaskning och vaccinering tas bort???

Jag har mailat Eskil Erlandsson som är ytterst ansvarig och krävt att lagen ska behållas!

"Varför tas lagen om vaccinering och avmaskning av hundar från utlandet bort?? Jag vill att mina djur ska löpa minimal risk att smittas och att jag själv ska kunna plocka bär och svamp utan större risk än vad som redan är. Jag kräver att lagen behålls!!


Vänlig hälsning Lippe"


Vill du också maila till honom? Kopiera om du inte vill skriva eget mail och skicka!!
 
Så här ser det ut i smittade djurs hjärta!
 
 


Så här funkar maskens livscykel:



Maskens finns redan här men vill vi ha mera införsel??
Maila!!

13 kommentarer:

  1. Sanslöst!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    WHy lixom!?!??

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Uääääääh!!!
    Vad äckligt!

    Skickade du med bilden också??

    SvaraRadera
  3. Det är ju eu-kommissionen som inte tillåter att vi har undantag på reglerna längre, nu när masken redan är här. Sjukt och sorgligt, men tydligen hjälper det inte vad vi här i Sverige tycker om den saken.
    Fast man kan ju alltid strida för det ändå, man vet aldrig, de kanske lyssnar om det blir folkstorm.

    SvaraRadera
  4. Låter helt absurt..på kattsidan har ju reglerna bara blivit hårdare i år, så varför lätta på detta, ingen vill ju ha eländet i sin närhet!!

    SvaraRadera
  5. har kopierat och skickat!!!

    Vidrigt!! vi skulle ha semestrat där de hittade den första räven med bandmask, men vi avbokade det!

    kram

    SvaraRadera
  6. Fy satan vilken äcklig bild. Jag ska oxå maila honom!

    SvaraRadera
  7. Jag tror att de blivit tokiga minsann de där som bestämmer.....

    skånekramen...en lång en till dig/caja

    SvaraRadera
  8. Bra rutet!

    Heter det så? Ryta, röt, rutet? Rutigt kanske..?....:-)

    Ääähhhh, du fattar!

    SvaraRadera
  9. Beror det inte på att vi fick in dvärgbandmasken i våras, på tre vitt skilda ställen i vårt land, och då lär det inte vara någon idé att göra något åt det...den finns här nu....jag tror det är så.
    Samtidigt tycker jag att det är väldigt oansvarigt att människor tagit in djur till vårt land som inte varit avmaskade, så att det blev dom det blev....
    Jag tappade redan i våras lusten att plocka bär och äta helt naturella, jättetråkigt och det är förfärligt för både djur och människor att få det i sig....
    Agneta kram

    SvaraRadera
  10. kolla in bilden jag gjort som tillägg.....

    ps. gillar din bild på "profilen" skarpt!! skitsnygg e du!!
    kram/c

    SvaraRadera
  11. Man undrar om beslutsfattarna i detta fall har någon större veterinärmedicinsk kunskap. För övrigt ingen kunskap alls för får vi in den där masken drabbas människor också.

    SvaraRadera