En blogg om att leva med SRS, Segmentell RörelseSmärta. Om vägen tillbaka till livet efter en steloperation på Ryggkirurgiska Kliniken i Strängnäs den 10 mars 2011.

fredag 12 augusti 2011

Fem månader senare

Det är nu fem månader sedan min steloperation och jag kan göra massor som jag inte kunde innan! Det är bara när det är extra jävligt som jag behöver hjälp.
Lyfta tungt eller många gånger går bort!
Grattis mina söner, ni får bära ved den här vintern också!!!

Jag har mina begränsningar men jag hanterar dem ganska bra, om jag får säga det själv! Undrar om det inte är för att innan så kunde jag inget och jag ser vad jag kan nu, ist för det jag inte kan!
Smärtan då? Visst har jag ont men inte värre än att jag klarar av det! Ibland får jag tokont men då är det bara att gå och lägga sig och vänta på nästa dag då det faktiskt brukar ha lagt sig till vanlig "vardagsont" igen.
Jag har nu fått höra flera gånger att stelopererade blir aldrig bra, vad då "bra"??
Utan ont?
Med full rörlighet?
Ofta från andra stelopererade som ändå är uppe och går och har ett liv.
Kanske de inte var i lika taskigt skick som jag var innan operation? Men det vill man ju inte kasta i ansiktet på dom.
Och jag har aldrig trott att jag skulle få ett smärtfritt liv, bara ett fungerande och det har jag ju i stort sett nu. Jag tar inget starkare än Panodil och Paraflex och den kombinationen funkar utmärkt på mej vilket jag tycker talar för att jag mest har muskelvärk och muskler är formbara och går att fostra så sjukgymnastiken tar jag på fullt allvar! Tränar på gym tre gånger i veckan och de andra dagarna tränar jag hemma, mest kondition. Söndagar är vilodag, om jag vill!
Det är bara när jag överansträngt mej som jag blir liggandes och sedan när jag fått ett jobb får jag väl planera om mitt liv. Kanske inte ha så välstädat här hemma längre...*ASGARV*

Nu sitter jag och filar på mitt CV som sedan ska skickas till tilltänkta blivande arbetsgivare, bara det!!! Att vara så att jag tror att jag kan börja jobba igen!
Visst gnager oron i bakhuvudet emellanåt om att ryggen inte ska klara det, att jag ska bli sämre igen.
Men om jag inte provar så vet jag inte och jag tar problemen när de kommer - om de gör det!

Något som jag inte fixar är att sitta vid datorn mer än korta stunder för då dör min rygg, så nu är det databegränsning här!
Ska fundera på om jag kan fixa bättre stol eller ändra något annat för jag tycker om att sitta här och lägga mej i en massa saker och diskussioner.
Men nu ett tag får det bli lite mindre dator helt enkelt. Innan så hade jag ju datorn brevid sängen och låg ner när jag skrev och då funkade det. Nu sitter jag vid datorn nästan som en vanlig människa och ryggen uppskattar inte det och det får jag lyssna på.

Men tänk vad mycket jag kan!!
Jag har:
  • firat midsommar på sjön
  • varit på fest - och dansat
  • varit ute och rest
  • plockat svamp i skogen
  • missat tåg
  • sprungit efter buss och tåg
  • simmat bröstsim vilket de inte trodde att jag skulle kunna igen eftersom jag inte kunde det efter tre månader
  • köra bilen till stan och hem igen - sex gånger på samma dag! (har man tonåringar så har man!)
  • gå ut med syrrans och grannens hund på dagarna när de jobbar
  • städar, tvättar, handlar, lagar mat, byta sängkläder själv
Kan göra listan hur lång som helst!
Bara det att kunna duscha själv, eller att inte behöva vänta på att någon ska komma så att man kan få komma till toan.
Fatta att jag inte blev dum i huvudet när man tänker på hur det var!!!
All kredit till Ryggkirugiska Kliniken i Strängnäs och min kirurg Mario Ruiz!!

18 kommentarer:

  1. Jag är stoly över dig, och imponerad :-) Och du KAN simma!!

    SvaraRadera
  2. En sådan där KAN-lista är toppen för plustänkandet =D
    Det är just detta vi pysslar med på min Rehabaktivitet via AF.
    Kjell Enhagen (med eller utan N i slutet? ) Har ett mycket underhållande men också tankeväckande budskap som är lätt att ta till sig och då har vi ändå bara sett hans föreläsning via dvd !
    Just din KAN-lista är ett av hans tips.

    Ha det gott nu och glöm inte att du har en sjuhelsikes förmåga att pränta orden här i bloggen också =D
    Kramar Milla

    SvaraRadera
  3. Jag älskar din positiva inställning! Kan du inte söka jobb som "allmän glädjespridare" på något ställe-jag är helt säker på att det finns hur många arbetsplatser som helst som behöver en Lippe!!!

    SvaraRadera
  4. Du är helt fantastisk! Men det visste du redan. :) KRAM!

    SvaraRadera
  5. Du är bäst och jag är så himla glad för din skull! Sen tror jag faktiskt också att just genom att se positivt på saker istället för negativt, så kommer man mycket längre! Du är den bästa förebild man kan ha, känns det som!
    Massa kramar och ha en trevlig helg♥

    SvaraRadera
  6. Kan riktigt känna din glädje över att KUNNA så mycket. Det du KAN är 100 gånger viktigare än det du inte kan med tanke på hur det var innan. Med tanke på din beskrivning (jag vet ju inte hela bakgrunden) så förstår jag att min ryggoperation var en piss i havet i jämförelse. Men ONT vet jag vad det är. Fy satan vad skönt att vara av med det. För så gick det här. Jag är återställd till 95% enligt mig själv. Stel på morgonen och når inte fötterna (alltså strumplöst första halvtimman) men vad är det jämfört med att varken kunna sitta, gå, stå ligga, sova utan att ha så j*a ont att jag var tvungen att profylaxandas.

    Go Lippe... Go!!!!! Du e bäst ♥

    SvaraRadera
  7. Härligt att det går så bra för dig (ja, jag läste att du skriver bara det positiva), jag unnar dig verkligen det. Snart skall jag till ny "smärtinstans", ger inte upp hoppet. Ha en härlig helg!

    SvaraRadera
  8. Jag är så glad för din skull!
    Minns hur du skrev innan operationen. Nu sprudlar du av energi och glädje!
    Och minns du när du tog ett par steg utanför huset?
    Idag kör du bil flera ggr om dagen!

    Ha en skön kväll!
    Kram Elle

    SvaraRadera
  9. Man kan inte bli det man redan är... Du kan ju höra med sönerna om dom anser dej dum i huvudet eller inte. ;P

    SvaraRadera
  10. Det är en förmån att ha fått följa dig före, under och efter tiden med operationen.
    Jag gläds verkligen med dig.
    Samtidigt undrar jag lite över vilka berg vi tillsammans skulle kunna försätta, alla vi i Blogglandia - halta, lytta eller bara allmänt verbalt knäppa - om vi gick ihop och verkligen nätverkade på allvar?
    Tanken har slagit mig mer än en gång de senaste veckorna.
    Återkommer när jag har fått en plan, som "Sickan" skulle sagt!
    Puss

    SvaraRadera
  11. sv. vi har grävt ur alla uppåtstående hål! :D

    SvaraRadera
  12. Helt fantastiskt vilken lista det blivit.
    Så nu får vi hålla tummarna för ett jobb också, men det fixar du säkert lätt som en plätt, jag kan inte tro annat efter att följt din blogg.
    Kram

    SvaraRadera
  13. Ja du...det är verkligen en stor stor skillnad på ditt liv nu och då, minns du när vi hittade till varandra *fniss* vi var båda nya i bloggvärlden, jag minns att jag varit inne på din sida osynligt flera gånger innan...och idaq har vi en härlig vänskap tillsammans med en massa andra otroliga människor.

    Skål för livet Lippe!

    SvaraRadera
  14. Och jag håller med övriga talare, vad det går framåt! Härligt :) Jag tror också mycket på tänket att tänka på vad man kan i stället för det man inte kan, positivitet är alltid bra :)

    SvaraRadera
  15. Blir rörd över att du kan så mycket mer nu. Rörd över att du gläds så åt förbättringen. Kram!

    SvaraRadera
  16. Många, många, många goa kramar till Dej för Ditt sätt att sprida både hopp och glädje till alla!

    Du är helt otrolig!

    Jenny

    SvaraRadera