En blogg om att leva med SRS, Segmentell RörelseSmärta. Om vägen tillbaka till livet efter en steloperation på Ryggkirurgiska Kliniken i Strängnäs den 10 mars 2011.

fredag 26 augusti 2011

Det där med träning och läkning och vilja

Jag har varit litet låg ett tag.
Trött seg och allt går tungt.
Träningen går inte framåt utan efter att ha stått still har det nu gått bakåt!!?
Jag har börjat få kramper i ryggen, skinkan och benet vänster sida plus vänster arm!!? Varför skulle armen vara med och leka kramp??

Hade idag ett mycket bra samtal med min SG som förklarade massor och lyssnade på mig, hörde även det jag inte sa!
Guld är hon!!
Jag känner att jag blir starkare men har så dålig uthållighet så jag blir trött skitfort. Då tar jag i och tränar ännu mera! FEL!
Hon förklarade att de lättaste musklerna att träna upp är de stora yttre musklerna, de som agerar vi korta tunga ansträngningar. Svårare och mer tidskrävande är de små inre musklerna att bygga upp, de som är bärande av kroppen och ger uthållighet.
Mage och bål måste vara starka och aktiverade för att uthålligheten ska komma.
Därför har jag svårt att gå utan stavar! Stavarna hjälper samtidigt som de tränar, så på det igen bara.
Men, jag har antagligen tränat för mycket igen! För vilken ordning i gången??
Eller rättare sagt jag har vilat för lite!
Det räcker inte med att bara hålla sig stilla utan jag ska gå och lägga mig och slappna av. Inte sitta här vid datorn och knattra tangenter, vika tvätt eller något annat!
När man tränar bryter man ner muskeln och för att den ska kunna återuppbygga sig så måste den få vila. Om man inte vilar muskeln mellan varven så gör man inte annat än bryter ner den gång på gång. Jag trodde den kunde hålla på och bygga upp sig när jag låg och sov men det räcker visst inte?!

Stilla, vila, slappna av är det som gäller nu!
Rådet för en vecka var att i stort sett bara träningen, inget annat, förutom vilan då!
Massage av min SG och så ska vi se var jag hamnar.

- Men hur mår du då? frågade hon och jag undrade vad hon menade.
- Ja, psykiskt, är du trött på det viset också??
Men det ville jag helst inte prata om.....blir lite ledsen då.

Jag fick massage idag och hon hittar musklerna som krampar och är spännda, även den som dödar vänsterarmen.

8 kommentarer:

  1. Sjukgymnaster är bra på det viset de trycker på punkter i själen som man inte vill tala om.

    Du får vara ledsen, det är helt okej att vara det. Du har det tufft och jobbigt hela din själ stretar emot när det kommer till din sjukskrivning/friskskrivning/ levnadssituation. Det är okej att vara ledsen då.

    Kram kram kram

    SvaraRadera
  2. Fina goa Lippe! Det är helt ok att vara nere. Hoppas dock det vänder snart och du får må bättre, både ute och inne. Kramar

    SvaraRadera
  3. Oj vilken underbar sjukgymnast. Så var inte min alls. Visst, hon visade ryggövningar några gånger, men sen släppte hon mig till mitt öde och jag har fått klara mig själv. Känner igen mig lite, det går hela tiden upp och ner. Ibland tränar jag för lite, ibland för mycket.

    SvaraRadera
  4. Förstår dej... igen... har gjort likadant.. igen! Man vill ju så gärna bli bra, och det NU och flyter det på så tar man i lite mer.. å så kommer de där jävla baklagen.. själv har ja fått gå tillbaka många steg igen efter möte hos läkare och SG idag : ( Piss!
    Kämpa på fina du! Å lessen får man vara.. eller hur?
    Kramar

    SvaraRadera
  5. Vad härligt att du har en så bra SG. Jag blev lite ledsen nu. Av det vi helst inte ska prata om. Puss!

    SvaraRadera
  6. Underbart med sjukg. som kan förklara bra OCH fixa kroppen.

    SvaraRadera
  7. Ver kar som du har en helt underbar sjukgymanst! Jag håller med övriga "inläggsbidragare", klar att du måste få vara ledsen också!!

    SvaraRadera
  8. Viktigt att inte träna för tungt och för mycket innan man byggt upp musklerna. Kramper ofta ett tecken på svaga muskler. Jag hade jätteont i bröstryggen men sedan jag tränat den försiktigt blev det så småningom bättre. Men fick börja på en väldigt låg nivå.Tålamod är det viktigaste!Kämpa på!

    SvaraRadera