En blogg om att leva med SRS, Segmentell RörelseSmärta. Om vägen tillbaka till livet efter en steloperation på Ryggkirurgiska Kliniken i Strängnäs den 10 mars 2011.

torsdag 18 augusti 2011

Den bittra sanningen om älgnosflugan

Näe, det heter inte älgnosfluga, men vi i våra gapskrattsattacker som var blandade med en nypa panik visste vad vi menade när vi sa det!
Den heter Älgens nässtyngfluga.

Man kunde i nästan alla tidningar i våras läsa om en kvinna som fått sitt öga fullsprutat med ägg från ett sådant här kryp. Så i början blängde man ju misstänksamt på allt som flög och blundade om man inte kände igen krypet. 
Så här stod det i tidningarna:
"Älgens nässtyng är en parasitfluga som använder älgen som värddjur. Men den kan missta ett mänskligt öga för en näsborre hos en älg.
Ser du en humleliknande fluga som hovrar framför ansiktet? Vifta bort den eller spring så fort du kan. "Humlan" kan vara älgens nässtyng - en parasitfluga som av misstag sprutar in larver i dina ögon när den tror att du är en älg."

Nu låg vi och solade, Beta-sonen och jag och hade dragit ut högtalarna i fönstret och vilade efter lunchen.
Rätt som det är kommer då den här gynnaren och förstör allt! Den flög verkligen och hovrade framför sonen. Sonen daskade till den och då satte den sig på ryggstödet på nästa fåtölj och spanade in min son. Sedan flög den och satte sig på hans fot och när sonen skakar till med foten kliver den bara lugnt över till den andra foten!!
Sedan flyga och sondera lite runt sonen men då kom vi på:
- Det är älgnosflugan!!!!!
Jag sprang in och hämtade flugsmällan medan sonen höll för sina ögon. Det är ju det som gör det hela så svårt, man vill ju liksom inte titta för länge eller nära!!
Dask! Och så var den död!
Vet inte om det var en sådan, kanske...

Konstaterad sådan där fluga.


Kul var det iaf !




Susanne, min nya följare! Välkommen i bland insekter och daskar!!



Vår fluga efter dask!!

18 kommentarer:

  1. Nu när den är död kan ni ju inte fråga den heller!

    SvaraRadera
  2. Du har en grej för insekter du :-)

    SvaraRadera
  3. Hahahaha det var väl inte bättre: Älgens nässtyngsfluga...


    vrickade tungan nu..kan inte prata mer...skadeståndsavi kommer med posten....Pris: en kram ;-)

    SvaraRadera
  4. JAG VILLE INTE VETA DET DÄR!!!! Hur ska jag nu kunna slappna av i närheten av flygande insekter????

    SvaraRadera
  5. Annars tycker jag faktiskt Älgnosflugan är ett mycket bättre namn än Älgens nässtyngfluga...

    SvaraRadera
  6. Vad ÄCKLIGT! Bra att du slog ihjäl´en!

    SvaraRadera
  7. De "uppfinner" nya läskiga insekter för varje år tycker jag!

    SvaraRadera
  8. Himla bra att kalla krypen för något som ingen ens kan uttala...

    SvaraRadera
  9. Hahaha.... Dom där flugorna behöver glasögon för inte f*n ser våra ögon ut som näsborrarna hos en älg... eller???

    SvaraRadera
  10. Usch ja, minns när jag läste om det! Vi har flera gånger i sommar sagt: Tänk om det är en sådan!

    SvaraRadera
  11. Herregud, det är tur att man inte bor på landet! För såna där finns väl inte i stan...?

    SvaraRadera
  12. Jag håller med Helena, jag vill inte heller veta det där :D
    Nu kommer jag inte att kunna titta på en enda fluga utan att rysa och springa, usch!

    SvaraRadera
  13. Harre jäklar..den verkar ju lika illvillig som "mina" jordgetingar. Man kommer ju ihåg filmen Flugan..
    Men det var ju för väl att den "togs av daga".
    Ha en bra dag nu!!
    Kram

    SvaraRadera
  14. Du KAN alltså ha i hjäl djur, inte bara prata med dem! :D
    En sån vill man inte ha i näsb... nä, jag menar ögat! :D

    SvaraRadera
  15. Ryser alltid bara jag hör ordet parasit, jag gillar det inte, så enkelt är det....och den här flugan verkar inte alls det minsta trevlig....
    Kramar

    SvaraRadera
  16. Svar: Iris behöver inte duscha. Jag kan släppa ut henne på balkongen å stänga dörren. Det ÖSREGNAR... hehe

    SvaraRadera
  17. Har missat den flugan ... men ser den där inte ut som en ... geting? ;)

    SvaraRadera