En blogg om att leva med SRS, Segmentell RörelseSmärta. Om vägen tillbaka till livet efter en steloperation på Ryggkirurgiska Kliniken i Strängnäs den 10 mars 2011.

söndag 14 augusti 2011

Bra glutenfria produkter

Jag äter glutenfritt och är skiiitdålig på att baka eget så jag har de senaste åren plöjt genom sortimentet och kommit fram till följande:

Sempers grovknäcke är det godaste och det som nästan håller att bre smör på!


Det här är skapligt gott men sprider en dimma av mjöl över den som äter det, varning för vitt ansikte!!


Den här muslin är den godaste, den med frukt.


Finns masor av pasta som är stenhård trots lång koktid och är totalt smaklös.


Den här Fusilli däremot är riktigt god och spagettin nedanför likaså.



 Kakor är ganska svårt eftersom jag inte är så kakförtjust men kolakakorna är ok. De andra har jag inte provat.


Vill man ha något typ muffins så är de här jättegoda!! Finns ljusa med äpple och kanel också.



Bästa brödet! Färdigskivat och kanongott att rosta! Brukar finnas i frysdisken. Det finns ljust och lite andra varianter men det här har blivit min favorit.
Problemet med glutenfritt är att det smular så förbaskat men om man rostar det så "skärper det till sig". Finns olika bake-up bröd oxå och de är ok bara de inte hinner svalna.



Funkar nästan som vanligt mjöl fast man får prova sig fram och ta lite mera än med vanligt. Jag tycker att just det här orange är bäst, finns några till som jag inte lyckats med!


Varning!!! Skitäckliga och dyra!!! (tycker jag)

Det är inte så svårt att äta glutenfritt faktisk! Finns massor och vill man äta ute så går det oftast att lösa! Alla hamburgerställen jag ätit på har glutenfritt alternativ även om brödet är som gummi!! Jag brukar bara ha det att hålla i och äter det inte :)

Till såser använder jag ljus eller mörk Maizena beroende på vilken sås jag gör.
Lycka till!

8 kommentarer:

  1. Förra året när jag hade lite kalas skulle jag göra matpajer. Bästa Sis måste ha mat utan gluten så jag tänkte det var lika bra att göra alla pajdegarna glutenfria. Fy f*n vilket elände att jobba med den degen ska jag säga. Aldrig mer. Köper hellre färdigt. Dom där kolakakorna har jag smakat... goda! Inte testat nåt annat eftersom jag tål gluten (tror jag)

    SvaraRadera
  2. men då måste jag tipsa om ett mjöl.
    Lailas blå. För då går det att baka både tekakor och bullar. En superenkel favorit till rostbröd är receptet på baksidan av sepers fin mix om man tar olivolja i smeten och sen fryser in det i skivor....
    Kul att höra vad nån annan tycker om olika produkter. För här är det äldsta dottern som är intollerant...

    Ha det...

    SvaraRadera
  3. Tack snälla du! Nu har jag lite hum om vad jag ska leta efter när jag handlar. Och jag ska absolut testa ditt tips ang glutenfritt och hoppas det hjälper både mot inflammationerna och min besvärliga mage : )
    Kram

    SvaraRadera
  4. Crazy Baker som dykt upp på vår ica har goda bröd.
    Har bakat vilöksbröd igen, förresten. Jammi. (ja, jag måste äta dem också nu för att jag glömde att ta med bröd till mig...)

    SvaraRadera
  5. Vore man gluten allergiker (förutom laktos som jag är- och faktiskt misstänker att jag mår mkt bättre när allt med gluten hålls på låg nivå) så ör detta inlägg kanon! Vilken bra-att-ha-lista med bild och allt!
    Tack för din rara kommentar!

    SvaraRadera
  6. Pepparkakorna är goda och några som ser ut som kexchoklad. " Vanlig" Dajmtårta är glutenfri såden brukar vi ha till kalas. (brorsans son är allergisk)
    Pastan håller jag med om, kan vara lite hård men jag tycker att urvalet har blivit bättre och mer tillgängligt med åren.
    Åtminstone sett ur en o-glutenallergisk perspektiv.
    Kram och tack för tipsen, nu har jag lite annat att bjuda brorsonen på :)

    SvaraRadera
  7. Hej! hittade hit genom U2! Här är en till som försöker utesluta bröd med gluten och även jäst. Skickade efter en receptfolder från Finax och där var mycket gott!

    SvaraRadera
  8. Apropå fönstren hoppas jag att du får bra betalt så att du kan unna dig lite rolig vardagslyx! Håller tummarna för det.

    SvaraRadera