En blogg om att leva med SRS, Segmentell RörelseSmärta. Om vägen tillbaka till livet efter en steloperation på Ryggkirurgiska Kliniken i Strängnäs den 10 mars 2011.

torsdag 30 juni 2011

Hemligt!!!!

Fast nu var det visst inte det längre!? (länk)


Skulle vara kul att höra hur du tänker runt det här!
Vem har läckt och i vilket syfte?
Kan Alliansen fortsätta att anklaga oppositionen för dåligt remissunderlag när de själva gång på gång ignorerat de remissvar, utredningar och granskningar som gjorts?
Blir det synd om Husmark Persson nu, så att hon accepteras i högre grad som utredare för Fas 3?
Hur funderar du?

11 kommentarer:

  1. Ledsen Lippe! Jag e en fast anställd kommunarbetare med utbränd hjärna och är inte alls påläst. Kan därför inte ha några åsikter. Det skulle kännas fejk att ge sig in i en diskussion man vet för lite om. Hoppas du förstår!

    SvaraRadera
  2. Och jag vill sätta mig in och läsa och diskutera, men min hjärna har kopplat ifrån. Det nödvändiga funderar på autopiloten, men mer är det inte! Förlåt!

    SvaraRadera
  3. Det är PRECIS så det är här med Ezter... det var det jag menade med mitt inlägg

    SvaraRadera
  4. Skulle nog inte engagera mej heller så mycket som jag gör om det inte var för att jag är drabbad personligen och att jag blir så skogstokigt arg på att de kan sitta där med sina feta arvoden och löner och tycka att jag ska klara mej ett år på vad de tjänar på två veckor....
    Klart att jag fattar :) Jag är på autopilot ibland också även om jag börjar spaka själv mer och mer :)
    Kramar!!

    SvaraRadera
  5. Jag är inte heller så pigg på att ge mig in i debatten eftersom både jag och sambon drabbades av samma regler redan på socialdemokraternas tid. Sambon utförsäkrades 2003 och jag stred med fk 2004 till 2005. 2005 fick jag min varaktiga pension, efter att jag till slut blev utredd på fk:s eget utredningssjukhus i Nynäshamn. De kom fram till samma sak som min läkare och sjukgymnast kommit fram till. Det var bara det att denna extra utredning kostade samhället nästan 70 000:- extra.

    Sambon är fortfarande utförsäkrad och har inte ens en handläggare. Fk vill inte kännas vid honom. I höst ska vi gå in med en ansökan om förtidspension nu när alla hans utredningar är klara. Han har inte bara en diagnos utan fem stycken. Smärtläkare, arbetsterapeut, sjukgymnast, psykolog och psykiatriker anser att han inte är arbetsför.

    Har för mig att det fanns en två-årig tidsgräns för sjukskrivning redan tidigare, för ett antal år sedan. Att man inte fick vara sjukskriven längre än i två år och efter det automatiskt fick förtidspension utan någon riktig rehabilitering. Många blev ju väldigt ekonomiskt drabbade eftersom det var/är stor skillnad på sjukpenning och förtidspension pengamässigt. Jag blev heller aldrig erbjuden någon rehabilitering när jag hade mina duster med dem.

    Jag har inte orkat satt mig in i det nya riktigt ordentligt eftersom vi har det väldigt tufft här hemma nu, av olika skäl, så jag är inte så påläst som jag borde vara.

    SvaraRadera
  6. Efter lite funderande kom jag på hur det var med den där två-årsgränsen. Jag drabbades själv av den! Att jag hade glömt det är för att jag har förträngt mycket ifrån den tiden, eftersom jag mådde så fruktansvärt dåligt. Jag gjorde t o m ett självmordsförsök för att jag orkade inte med alla turer med fk.

    Så här var det. 2000 fick jag psoriasis. Det gjorde att min fibro gick in i ett jätteskov. Jag blev sjukskriven om och om igen i tremånadersintervaller. Jag arbetsprövade några dagar på mitt gamla jobb på Konsum. De kunde inte erbjuda någon form av anpassning. Dessutom var jag knäckt redan när jag kom dit efter 50 minuters resa med pendeltåg. SL hade fortfarande sina gamla risiga tåg på den tiden, som skakade och krängde och hade gräsliga sitsar.

    Jag blev aldrig erbjuden att träffa arbetsförmedlingen eller att något skulle göras för att jag ev skulle kunna börja arbeta igen.

    2002 bestämde fk att jag skulle ha tidsbegränsad förtidspension. 2004 skulle den omprövas och helt plötsligt ansåg fk att jag var fullt arbetsför. Någon form av utfasning eller rehabilitering förekom inte. Som tur är så är jag ganska van att läsa lagtexter och att umgås med byråkrater p g a min funktionshindrade son. Så jag gav mig inte utan stred som ett djur. Det var i den vevan självmordsförsöket blev. Jag var helt knäckt. När det inträffade så drog nog fk åt sig öronen lite och efter många om och men så skickades jag till deras eget utredningssjukhus i Nynäshamn. Sedan 2005 har jag varaktig förtidspension, eller vad det kallas nu för tiden.

    SvaraRadera
  7. Med tanke på Cickis kommentarer blir jag ännu mer förvirrad. Vad ska man NU rösta på nästa val? Blankt eller??

    SvaraRadera
  8. Jag har ingen partitillhörighet! Jag anser mej vara helt vild vad gäller politik!
    Jag ser ett eller flera alvarliga fel i systemet och reagerar på det!
    Jag är en typisk enfråge-väljare! Jag har hoppat mellan partier och block hej vilt när jag röstat. Jag säger inte att det var bra förut, jag har varit i det här sedan 2005 så jag har varit med i dagga så att säga. Nu tycker jag att det är precis meningslöst att titta bakåt och lista ut vem som gjorde fel först eller mest, jag vill göra om och göra det rätt och bra - NU!!!
    Om det varit sossarna vid makten nu hade jag varit precis lika upprörd och engagerad! Ett fel är ett fel vem som än begått det!
    Vad jag skulle vilja ha i politiken för att den skulle bli tydligare är att de tydligt pratar om och visar sina ideologier, först då kan vi veta vad de har för människosyn och värderingar.

    Som sagt det var inte bra förr, inte nu men det kan bli!!

    Cicki, jag har förstått att du haft en kamp med både det ena och andra. Jag beundrar dej för att du har näsan över ytan i vad som är en daglig kamp! Jag tror jag vet hur du har det, på ett ungefär iaf. Men det känns att du ändå har kunnat behålla lust och gnista. Om jag hade pengar skulle jag handla massor av dina fina saker men som det är nu så säljer jag det jag har ist...
    Massor av kramar till dej och hoppas att det löser sig med mannens pension så att ni kan få lite lugn och ro!!!
    Kramar vännen ♥

    SvaraRadera
  9. Hulda!
    Vem ska man tro på?? Inte fasen vet jag! Jag har inget klart svar eller ens riktning!

    SvaraRadera
  10. Tack för din gulliga kommentar.

    Någon politiskt vilde kan jag nog inte kalla mig. Jag har alltid varit trogen det borgerliga blocket. Det började väl med centerns decentraliseringskamp på sjuttiotalet som engagerade mig då.

    Det jag menade var att det verkar inte vara så stor skillnad mellan partierna, som de vill få oss att tro. Det är väl vissa ideologiska skillnader, men in stort så verkar det numera inte vara det.

    Jag är tacksam för den politik som sossarna drev en gång i världen som gav oss det välfärdssamhälle som vi åtminstone hade ett tag. Det ska de ha en stor eloge för.

    Men på senare år så har ju även de nedrustat det som var bra. Jag var med och drev frågorna om LSS (Lagen om stöd och service för vissa handikappade)på åttiotalet. Då var Bengt Westerberg socialminister. Då var faktiskt de borgerliga partierna drivande i den frågan, i alla fall folkpartiet, centern och KD. Så vi lyckades få igenom lagen och den var väldigt bra från början. Det är ju en rättighetslag och väldigt viktig. Men sedan har ju även den nedrustats något katastrofalt.

    Vi får nog göra som Thomas Dileva och sjunga: "Vem ska man tro på?".

    SvaraRadera
  11. Jag ser i mångt och mycket det här hemliga dokumentet som en nyare variant av brask-lappen, "härtill är jag nödd och tvungen" etc...

    SvaraRadera