En blogg om att leva med SRS, Segmentell RörelseSmärta. Om vägen tillbaka till livet efter en steloperation på Ryggkirurgiska Kliniken i Strängnäs den 10 mars 2011.

tisdag 26 april 2011

Är både jag och Påskuppropet slut nu??

Jag var inte med på uppropet i dag (i går) men gissa om jag läst rapporter och inlägg, letat filmer, tittat på nyheter och analyserat vad folk har sagt och vad folk inte har sagt!
Varken sjukförsäkringsminister Ulf Kristersson eller någon annan från regeringen vill kommentera eller uttala sig utan hänvisar till de förslag till förändringar i sjukförsäkringen som är lagda. Är vi förvånade?


Förespråkare av lagda förslag och representanter från regeringen har pratat om att kyrkan har lagt sig i politiken och blivit politiska?!
Detta har media hakat på och naturligtvis har just den frågan ställts i nästan alla intervjuer idag. I stort sett alla har svarat samma, att det handlar om medmänsklighet inte politik.
Sedan kan man ju undra om inte allt är politik? Om du har en åsikt om precis vad som helst går det att få ner den åsikten till politik!
Men om kyrkan tar parti i en politisk fråga så behöver väl inte det betyda att de stöder något parti?
Om det suttit en röd regering så skulle kyrkan ha agerat på samma sätt!
Har S, V eller MP ställt sig upp och öppet och hjärtligt stöttat Påskuppropet? Näpp!
Av respekt för att Påskuppropet ville vara opolitiskt? Tror inte det!
Har de lurat i kulisserna och tyckt att vi gått deras ärenden och behållit sin undangömda position medan de avvaktar utvecklingen? Kanske!
Vi ser med spänning fram emot rektionerna för de kan ju inte fortsätta med att inte tala, höra eller se, ni vet ju vilka de var :)


I Påskupproret har det nästlat sig in onda krafter med dold agenda, var det en riksdagspolitiker som sa!                 
(Finn Bengtsson, m) Driver han med oss! Inkvisationen nästa eller??
Jag har en känsla av att de är rädda nu, att de därför kommer med helt grundlösa påstående och beskyllningar. Att de är så upprörda för att kyrkan skulle kunna upplevas som politisk förstår jag inte när det är en sakfråga de tar ställning i, inte en ställning till parti eller ens block! Går inte människor med en viss partitillhörighet till kyrkan, inte någon?


Med tanke på att kyrkan nu anklagas för att vara politiskt engagerade så har jag nu legat här och funderat. Om politiker började prata om ideologi och människosyn, om medmänsklighet och etik, skulle då kyrkan lägga på ett ramaskri och anklaga dem för att de var religiösa??

Nu gäller det att fortsätta att höras och störas. Det får inte tystna utan vi måste fortsätta.
Linköpings Kyrkliga Råd har frågat om jag vill vara med i utvärderingen av Påskupproret, klart jag vill!! Skitkul ju!!
Och vet ni vad jag tycker är så häftigt? Jag är inte religös, jag är inte politiskt aktiv eller har tillhörighet till något parti! Men jag älskar människan och tror att jag kan påverka tillsammans med andra. Jag kan ställa mej bakom kyrkans flesta värderingar och jag kan lära mej politikens spelregler! En oreligös politisk vilde!!? Fast politisk vilde är väl egentligen bara den som sitter i riksdagen? Hmmmm........vi får väl se ;)


Jag har världens tuffaste faster som gick i Påskuppropet i Linköping, jag fick ett meddelande av henne som tyder på att hon kan ha blivit intervjuad av Corren. Nu måste jag skaffa den i morgon, igen, för hon har talets gåva så det kan bli mycket läsvärt!
Under tiden kan ni ju kolla filmen från Corren.24 där faster är med i början av filmen.


Bästa Fastern!

Här kan ni lyssna och titta på vad Ninna Grefbäck, diakon i Linköping, fick för fråga.
Det är Ninna som varit samordnare av uppropet och som bl.a. läste talet jag skrivit.
Nu är det faktiskt redan i morgon och jag slår ihop för idag.
Men både jag och ämnet återvänder för det finns ju så mycket att säga ;) Än är vi inte slut!!!

10 kommentarer:

  1. "Oreligiös politisk vilde" tycker jag är en fantastiskt bra benämning - den rollen skulle troligen fler försöka sig på!! Läste ditt tal - kanonbra!
    Kram, Marina

    SvaraRadera
  2. Önskar det fanns flera av dig.
    Jag ska läsa och titta när jag kommer hem i kväll.

    SvaraRadera
  3. Jag önskar att varje liten by, församling, politiskt parti hade en sån som du med sig :-) Det är inte bara din faster som har talets gåva. KRAM x 1000

    SvaraRadera
  4. Eldjälar behövs alltid! Och vi andra glider bara med.......önskar jag var en riktig eldsjäl!
    agneta kram

    SvaraRadera
  5. Det där med talets gåva går nog i släkten. ;) Iaf om du pratar som du skriver. Kanske dags att börja med videoblogg? =)

    SvaraRadera
  6. Här i Umeå var det flera hundra...massor i tidningar.. Härligt!!
    Du kämpar väl!!
    Kram
    Helena

    SvaraRadera
  7. Här har du en politisk-oreligös-vilde till men inte hejdar det oss från att känna medmänsklighet.
    Tycker det är småaktigt av media att, som vanligt, vinkla artiklarna åt en helt annan riktining än den urprungliga idén med Påskupproret.
    Kanske finns vi inte hur vi än skriker...uppmärksamhet måste tydligen innehålle "mygel och politiska snedsteg" för att få medias uppmärksamhet...
    Brr, ger kalla kårar i sommarvärmen.
    Kramar till dig.

    SvaraRadera
  8. Jag är helt imponerad av din kraft i denna jobbiga kamp!
    Och din faster är värd ett beröm också!
    Kram på er!
    Tack för hälsning!
    Elle

    SvaraRadera
  9. Jag säger spontant "Gud så bra!" För jag tror, att om han eller hon eller den eller det finns, så tror jag att han eller hon osv vill att vi bryr oss om människor. Annars är det ju ingen mening med det hela, eller hur? Så därför är det självklart att kyrkan ska vara med. Så det så :)

    SvaraRadera