En blogg om att leva med SRS, Segmentell RörelseSmärta. Om vägen tillbaka till livet efter en steloperation på Ryggkirurgiska Kliniken i Strängnäs den 10 mars 2011.

fredag 4 februari 2011

Fylld hallonrem

När barnen var små och vi bodde i vårt första hus hade jag en kvällsrutin.
Vi hade ett köpt en gammal stuga och renoverat upp. Vi hade sparat mycket av det gamla men gjort nytt badrum och inrett en vind.
I köket hade jag en kökspanna där jag eldade för värme och varmvatten. Det funkade bra eftersom jag var hemma hela dagarna med våra små plus att jag hade hand om grannens pojke medan hans föräldrar jobbade.

På kvällarna när barnen var lagda, leksakerna undanpackade, tvättemaskinen startad och köket avstädat kom min stund på dagen.
Jag tände dagens sista brasa i kökspannan så att vi skulle ha värme under natten och varmvatten på morgonen sedan satte jag mig med tidningen och läste vid köksbordet. Barnens far satt då oftast i soffan och tittade på TV eller hade somnat ifrån.

Det här var min stund, en kopp kaffe och gärna något gott som jag haft gömt i skåpen. Just vid den här tiden var det hallonremmar som gällde.
Jag hade varit på Ulrika marknad och köpt på mej ett litet lager som jag gömt i skafferiet för att ingen mer än jag skulle hitta dom.



Så där satt jag och drack mitt kaffe och mumsade hallonrem medan jag läste tidningen. Min egen stund på dagen och brasan i kökspannan spred skön värme och stämmning. Hmm, tänkte jag, det är nog lite fuktigt i skafferiet, för remmen kändes inte riktigt som den skulle. Men jag mumsade vidare..

Efter ett tag släpper jag texten i tidningen med blicken och kikar närmare på hallonremmen.....den är full med tvesjärtar!!!!!

Jag rusar upp från bordet och ut i hallen där jag kräks första gången rakt på mattan samtidigt som jag ropar: helvete, helvete, helvete!!!
- Vad fan håller du på med, ropar barnens uppmärksamme far från soffan.
- Skit i det, skriker jag tillbaka, bara ta hand om det!
Springer in i badrummet och befriar mej från resterande hallonrem med insektsfyllning.

Nej, jag äter aldrig mer hallonrem......

Smakar inte som kyckling!!

17 kommentarer:

  1. Blä!
    Superblä!
    Dundersuperäckelblä!!

    Fast Ulrika marknad är ett måste, om man som vi gjorde en gång i tiden, bodde några futtiga mil norr om.

    SvaraRadera
  2. Åh, det var inte trevligt! Bara tanken, stackars dig. Men jag tror att vi alla säkert ätit något liknande utan att ha märkt det.
    Ha en fin fredag.

    SvaraRadera
  3. Här sitter man och läser, njuuuuter kungligt (heter det så fast man är kvinna????) lever sig in i myset med brasa, tidning, kaffekopp och hallongodis...

    OCH så kommer resten....

    som en spya....

    uuuurkkkk...ska heller aldrig äta tvestjärtar efter detta inlägg, har varit sugen många gånger...men NEJ, jag ska inte prova!

    Fet kram till Lippe idag/caja

    SvaraRadera
  4. Usch och fy vad äckligt! Jag har gjort något liknande, vräkt i mig choklad som visade sig krylla av små larver. Jag spydde också. Och fick senare ersättning av Fazer.

    Men jag äter fortfarande choklad.:D

    SvaraRadera
  5. Åh fy vad äckligt! Hade en i kaffesumpen en gång, såg den efter jag druckit kaffet :(

    SvaraRadera
  6. Hahaha jag har gjort ett tillägg inne hos mig...

    Jag hittade en sida om lite äckligheter..eller delikatesser, man får kalla de vad man vill, tyckte att det verkade lite kul att lägga upp...

    kramelikram/caja

    SvaraRadera
  7. Ha ha ha, förlåt men...ja, du vet! :-)) Här säljer de sådana där remmar när vi har festival på torget, ännu en anledning att inte köpa dom ;-) KRAM!

    SvaraRadera
  8. Å nej fy jädrar vad äckligt! Jag kommer att ha svårt att äta hallonremmar efter att ha hört detta... Men själva ritualen lät underbar!

    SvaraRadera
  9. Bläääää!
    Jag minns nu hur jag en gång skulle äta ris och grönsaker med linfrön på (var under en bantningsperiod...) Just som jag skulle sätta gaffeln i maten rörde sig riset.
    Det var små vita maskar som hade bott bland fröna. Som tur var hann jag inte äta av det!!
    (fast de ska ju vara proteinrika...)

    Ha en skön fredagkväll!
    Kram Elle

    SvaraRadera
  10. ÅH men fy för f-n stackars dig ! Det var rakt värre än när jag hade en grön larv i min kebab...
    Sen hur många av dess släktingar jag hann äta upp har jag ingen aning om. burp....
    trevlig helg
    monika

    SvaraRadera
  11. Fy för den lede - kommer aldrig äta någon hallonrem i mitt liv efter denna historia. Men historien för övrig känner jag igen mig i... Fredagskram

    SvaraRadera
  12. Hahaha (förlåt)! Usch vilket trauma! Jag minns en gång när vi var på besök hos min moster i Östersund, vi skulle pimpla och betet (maggotar) förvarades i kylen. Vi åt frukost och när vi nästan var helt klara så upptäckte vi att alla kylskåpsvarorna kryllade av maggot. Blä!

    SvaraRadera
  13. Åh fy faan vad äckligt! Misstänker att det kom upp rätt lätt :D

    SvaraRadera
  14. hej mitt hjärta...du, jag måste be dig om en sak..måste sticka iväg ikväll en runda, det tar nog ett tag..kan du vara värdinna inne hos mig och styra upp förfesten idag....det är mystema så det går nog inte så vilt till i kväll....på med mysdressen och papiljotterna i håret....

    kan du det...tack det var snällt...

    puss

    SvaraRadera
  15. Extra proteiner är väl aldrig fel? ;)

    SvaraRadera
  16. Tvestjärt med hallonsmak...tja varför inte ? ;)Hade ungefär samma rutin när mina barna var små, fast då var det oljepoppade popcorn - utan tvestjärtar - som gällde!!

    SvaraRadera