En blogg om att leva med SRS, Segmentell RörelseSmärta. Om vägen tillbaka till livet efter en steloperation på Ryggkirurgiska Kliniken i Strängnäs den 10 mars 2011.

måndag 29 april 2013

Musik kan döda!

Läser i Corren, vår lokala tidning:

Black Sabbath - bra för blommor
Hårdrock - och då i synnerhet Black Sabbath - är ett välgörande gödningsmedel för liljor. Det något överraskande odlingstipset kommer från den brittiske trädgårdsexperten Chris Beardshaw, skriver the Guardian. Beardshaw berättade i Radio 4 om sitt experiment med samma sorts liljor i fyra olika växthus. Syftet var att ta reda på hur musiken påverkade växterna. Ett växthus var tyst, i ett annat spelades klassisk musik, i ett tredje Black Sabbath och i ett fjärde Cliff Richards. De liljor som fick höra Black Sabbath blev visserligen något kortare än de övriga men fick de största och finaste blommorna och visade sig också vara resistenta mot ohyra och angrepp. Sämst gick det i Cliff Richards-växthuset där blommorna dog.

Ok, då kan jag utöka studien med att orkideer vill ha blues/rock.
Det är de enda som jag inte lyckas ha ihjäl och de har blommat i stort sett oavbrutet i tre och halvt år!


Och så finns det de som inte nöjer sig med bra musik??



Kanske att det hade hjälpt med vatten?
Det är i alla fall inte Cliff Richard jag kan skylla på.

2 kommentarer:

  1. Jag säger som du, vad i himlens namn ska jag skylla på om det inte går att använda Cliff!?

    SvaraRadera
  2. Hemma hos mig har jag tondöva blommor. Tyvärr. De dör vad jag än spelar, av Ulf Lundell och Thåström.

    Tänker ändå skylla på Cliff nu mera.

    SvaraRadera