En blogg om att leva med SRS, Segmentell RörelseSmärta. Om vägen tillbaka till livet efter en steloperation på Ryggkirurgiska Kliniken i Strängnäs den 10 mars 2011.

tisdag 6 september 2011

Hur gör du och vad tycker du?

Läser Fru Gårmans inlägg och funderar...
I flera länder är det förbjudet att prata i mobilen eller sms:a medan man kör men inte här.
Tycker du att du har full koll på körningen när du håller på med mobilen?
Eller låter du mobilen vara under bilkörning?

Nu blev jag nyfiken så nu gjorde jag två  enkäter i högerkanten där jag vill veta vad ni tycker och hur ni gör.
Vad jag tycker och hur jag gör säger jag när undersökningen är klar.

Sverige är ett av få europeiska länder som fortfarande tillåter mobilsamtal under bilkörning. Nu tycks det finnas en majoritet i riksdagen för att frågan utreds.



● Hur många trafikolyckor som orsakas i Sverige på grund av att föraren varit distraherad av mobilen vet ingen. Statistik saknas.


● Enligt vissa uppskattningar skulle mobilen ligga bakom mellan 10 och 25 trafikdödade per år.


● Nästan alla länder i Europa har förbud mot handhållen mobil vid bilkörning. Men inte Sverige.


De rödgröna har enats kring en S-märkt motion av Anna Wallén. Den uppmanar regeringen att snarast komma med förslag på hur situationen med mobilpratande bilister kan förbättras.
Motionen betonar också att användandet av så kallad handsfree inte är någon garanti för en säker resa; det är själva pratandet som gör föraren okoncentrerad och trafikfarlig.





8 kommentarer:

  1. Jag kör inte bil medan jag sms:ar eftersom jag inte har något körkort. Snacka trafikfarlig jag skulle vara!

    Och jag ser fram emot en lag som förbjuder kombinationen. Tio till tjugo dödsfall per år är tio till tjugo för många.

    SvaraRadera
  2. Så svarade jag att jag både sms:ar och pratar. Visst, om det ringer svarar jag.Det händer nästan aldrig att min mobil ringer. Slänger ett getöga på sms, men är någon med i bilen, får den personen läsa det.
    Full koll har man inte då, skulle aldrig göra så på stora vägen. Jag kör mest små vägar med lite trafik. Låter som ett försvarstal, men uppriktigt sagt är det ytterst sällan det händer när jag kör!

    SvaraRadera
  3. jag svarar om det ringer, men säger att jag kör bil och återkommer. Men svarade att det ska va totalförbud på allt!

    SvaraRadera
  4. Mobilförbud när jag kör. Har sett för mycket skit på akuten för att vilja utsätta mig själv eller andra för risk!

    SvaraRadera
  5. Jag tycker det borde vara förbjudet att sms:a både när man cyklar och när man kör bil. Mobiltelefon kan vara tillåtet om det finns hands-free.

    SvaraRadera
  6. en tanke är väl att om man ska förbjuda mobil prat så får man ta bort gps musik och skrikiga barn osv..
    för det handlar väl om själv insikt vad man klar. och hur trafiken ser ut.. :-)

    SvaraRadera
  7. Jag är helt övertygad om att det påverkar bilkörandet, telefonprat i allmänhet och sms:ande i synnerhet!!

    SvaraRadera