En blogg om att leva med SRS, Segmentell RörelseSmärta. Om vägen tillbaka till livet efter en steloperation på Ryggkirurgiska Kliniken i Strängnäs den 10 mars 2011.

söndag 25 september 2011

En felsägning kan följa en resten av livet

Hon satt på en gärdsgård ihop med några kompisar i slutet av 40-talet.
- Nejhej, om skulle ta och gå hem, säger hon.
- Näe, stanna en stud till, ber en kompis.
- Jag måste hem nu!
- Varför?
- Jag har lovat att hjälpa till hemma.
- Med vad?
- Jag ska hem och kratta bla´. (blad)
Varvid alla kompisar skrattar så det knappt kan hålla sig kvar på gärsgården.
- Kratta bla!!!!? Skriker dom och frustar av skratt.

Tanten är idag, om hon fortfarande lever, i 80-årsåldern och vad tror du hon kallas??
Kratta Bla`, förstås!!


Räfsa löv, skulle hon ha sagt!!
Man kan få smeknamn på flera sätt.

7 kommentarer:

  1. Jag hade sagt kratta löv... dialekter e kul. Förresten.. har du sett att Jeanette skrivit på fejjan att det SNÖAR!!!!

    SvaraRadera
  2. Haha... Jag kallades för Tjockhora men det är det ingen som gör längre! :D Har med mitt flicknamn att göra, inget annat snusk... ;)

    SvaraRadera
  3. Sv. Det var det ett skämtnamn, inte illa menat på nåt sätt. :) men visst är det märkligt att det kan följa en hel livet...

    SvaraRadera
  4. Kratta Bla är ett fint namn tycker jag.

    SvaraRadera
  5. Här hade det nog skrattats om någon sagt räfsa löv. Kratta är vanligare. =D

    SvaraRadera
  6. Kunde ha varit betydligt värre!

    SvaraRadera
  7. Min kusin och jag slogs om en kratta när vi var små.

    han sa att det hette klatta och jag sa katta(vi var bara några år)
    sen skulle vi gå in till moffa sa jag för att reda ut detta, då sa min kusin han heter inte moffa utan faffa.
    han var morfar till mig och farfar till min kusin:)

    Gíssa om detta ALLTID kommer upp på släktträffar:)


    kram

    SvaraRadera