En blogg om att leva med SRS, Segmentell RörelseSmärta. Om vägen tillbaka till livet efter en steloperation på Ryggkirurgiska Kliniken i Strängnäs den 10 mars 2011.

onsdag 31 augusti 2011

Bjuda till lite är inte så svårt!!

Jag har idag träffat en karl från Azerbajdzjan, eller jag har träffat honom innan men vi har bara hälsat och nickat lite och kanske bytt några ord lite i farten.
Idag cyklade vi ihop i tio minuter på träningen för det är där han finns, på sjukgymnastiken.
Vi började prata om varför vi var där vi var och sedan frågade jag var han kom ifrån, varför gör man alltid det?
Jag fick erkänna att jag visste inte mycket om hans hemland men nu har jag googlat och läst på och jösses! säger jag!
Vilket riv och slit det har varit i det landet.

Han berättade om tiden under Ryssland och om tiden efter frigörelsen, om tider på flykt och i läger, om hur det är att bli separerad från sin fru och yngste son. Hur det är att inte veta vart den äldste tog vägen, han var då 13 år.
Frun och yngste kom till Sverige 2003 och 20 månader senare hade mannen hittat sin äldste och lyckats fly hit för att återförena familjen.
Jag anar att det finns många historier och händelser som skulle kunna berättas om tiden från frigörelsen 1991 till ankomsten till Sverige.
1,2 miljoner människor sattes i flyktingläger vid frontlinjen mot Armenien efter att de drivits från sina hem och gårdar.
Han berättar att han spelat fotboll på elitnivå i hemlandet och att han senare blev tränare.
Han berättar även att han var en av landets bästa karateutövare och tränare. Men det var han tvungen att göra i smyg. Inga kampsporter som karate eller boxning var tillåten, det var förbjudet.
Han pratar om karaten och längtar efter att träna det igen.
- Men vi har en jättebra klubb med Dojo här i staden, säger jag.
- Jag har varit där, svarar han, men jag är en gammal gubbe som är hjärtopererad......han slår ut med händerna i en hopplös gest.
- Man måste inte köra värsta hårda träningen, man kan väl bara träna utan närkamp, funderar jag högt och tänker på hans nyligen uppsågade bröstben. Tänk att dra på dräkten igen!?
- När jag får på mig dräkten känner jag mig på ett annat sätt säger han och ler drömmande.
- Gör det!! Gå dit och prata med M. han är jättebra!
- Jag vet, jag har pratat med honom. Tror du han kan hjälpa mig få tag på dräkt?
- Absolut!! Gör något kul!! Gå dit, om inte annat för att snacka lite. Gör det!!
- Kanske, kanske att jag gör det..

När vi tränat färdigt kommer han fram och tackar.
- Jag är så glad i mitt bröst, säger han och slår med knuten hand över bröstkorgen, du har pratat med mig och du har lyssnat. Det är så svårt att bli svensk när man inte får prata med svenskarna, när de tröttnar på att lyssna på min dåliga svenska.

Jag läser på om hans hemland för nästa gång vill jag höra mera och jag vill förstå vad han pratar om.
Om jag kan göra någon glad och få den att känna lite glädje bara genom att snacka lite under en träning så gör jag det mer än gärna!!
Hur kan vi kräva att våra invandrare ska intergrera sig själva? Om vi vill att de ska passa ihop med oss så måste vi nog bjussa lite mera! Jag ska försöka bli bättre på det!
Tjura inte om de grillar i parken utan ta med din egen grill och tänd upp brevid och du kan få en spännande historia och lite mera kunskap till den grillade korven!
Som en klok kvinna sa till mig idag






13 kommentarer:

  1. Blir alldeles glad av ditt inlägg!

    SvaraRadera
  2. Jag har varit där... Jag körde lastbil i Kakaus "området" i nästan 2 år. Det som slog mig mest var deras gästfrihet :)

    SvaraRadera
  3. underbart lippe!
    du är en sann människa - jag blir rörd över dina vardagliga självklarheter ♥
    mera sånt åt folket :)
    kram från kärringa i dalsland//

    SvaraRadera
  4. Du har så rätt! Och så intressant att få veta mer! Jag pratar gärna med folk från andra länder, tycker det är mycket givande! Har svårt för främlingsfientligheten som finns här!
    Skönt att han var glad i sitt bröst och inte bara hade ont :) Tack vare dig ♥

    SvaraRadera
  5. Jag typ älskar dig, men det vet du va? :)

    SvaraRadera
  6. Din berättelse påminner om min angående väntrum. Vi måste alla våga bjuda till lite mer. Tänk vad spännande livsberättelser vi kan få höra. Och kanske nån som vill höra om mig och lyssna. Fortsätt Lippe... det tänker jag göra.

    SvaraRadera
  7. Jag är urusel på att ta kontakt med nysvenskar, men jag ska bättra mig.

    SvaraRadera
  8. Blir lycklig av din historia...

    Kärlek......Malla

    SvaraRadera
  9. Nja, själv har jag inte för vana att bjuda till till första bästa.

    Prata gör jag dock rätt mycket, med iss vem som helst. :)

    SvaraRadera
  10. Vi bor ju i en invandrartät stad. Där vi bodde tidigare var vi den enda svenska familjen i trappuppgången. Det blev ju självklart att prata en stund då och då med sina grannar. Alla var urtrevliga. De äldre, som inte kunde så bra svenska, försökte ändå. Det var flera gånger jag blev omkramad och någon som sa på stapplande svenska: "Du bra och snäll kvinna."

    När vi en gång fick fel på bilen gick nästan alla man ur huset för att hjälpa till att baxa in den på parkeringen. Det är grannsämja.

    Där vi bor nu är det mer blandat. Min bästa granne just nu är från Libanon. Det är både hemskt och spännande att höra om hur det var när hon växte upp i Beirut, hur hennes pappa försvann och det enda dom vet är att någon såg honom bli skjuten. Någon kropp fick de aldrig tillbaka. Hur hennes och makens kamp varit här i Sverige.

    Helt rätt kan vi inte begära att de själva ska integrera sig. Vi måste hjälpa till. Vi måste alla hjälpas åt med det, annars blir det inte bra.

    SvaraRadera
  11. Underbart! Jag blir också alldeles glad i mitt bröst av detta :) Jag har kamrater som har gjort en liknande resa fast från iran, och jag fullkomligen älskar att höra henne berätta! Tänk om vi förstod vad mycket spännande och intressant många invandrare har att berätta för oss...

    SvaraRadera
  12. Så bra skrivet! Jag ska absolut tända grillen jag med nästa gång!

    SvaraRadera