En blogg om att leva med SRS, Segmentell RörelseSmärta. Om vägen tillbaka till livet efter en steloperation på Ryggkirurgiska Kliniken i Strängnäs den 10 mars 2011.

måndag 11 juli 2011

Efter 50 års kamp har blommkräket segrat


Vacker blomma, eller hur? Det tyckte min kära mor också så hon grävde upp ett exemplar hos min farmor i slutet av 50-talet.
- Plantera inte den där i din trädgård, sa farmor, den sprider sig och tar över hela den i så fall!!
- Nähä, svarade min mor käckt och självsäkert, ingen blomma överlistar mej! Jag ska nog kunna hålla den i styr!!
Ja hon ja! Men jag då? NU har den tagit över!!

Gräsmattan bredvid poolen som ingen klippt på tre år.


En stackars buske i rabatten som den brottar ner! Kan inte för mitt liv komma ihåg vad den heter men den har vita blommor som luktar hundbajs om man tar in dom i bukett!!

Här stryper den en Stormhatt!

På andra sidan poolen.
 
Upp i träden på väg mot ny höjder!!!

Så varning för SNÅRVINDAN!!!!
(om du inte vill ha en överallttäckande monsterväxt!)


17 kommentarer:

  1. Tja Lippe! Här kommer ytterliggare än rad ifrån Peter Olofsson Ordförande i Rosaceans Vänner!
    Låter nästan som det kunde vara en sammanslutning av växtälskare...fast det är vi ju också...härliga bilder du visar på frodig grönska!
    Jag skrev precis en kommentar under ditt andra inlägg fast då ifrån min andra blogg...som du vet så har du varit på bild där i några veckor nu...fast idag så blev det en annan kvinna där!
    Måndag idag snart påväg till ännu ett arbetspass i mänsklighetens tjänst...oj, vad jag skulle kunna berätta om mitt jobb, mejn det lämpar sig inte på en blogg, då det skulle bli alltför onyanserat.
    Vi får ta det "senare"!
    Hoppas att allt är något så när okej me dig!
    Fortsatt fin sommar!
    Kram ifrån Peter!

    SvaraRadera
  2. "Näst efter rejäla brännvinsglas så är rödflammiga kvinnor det bästa jag vet!"

    Kram ifrån Oumberlige Peter!
    "För bloggen i tiden!"

    SvaraRadera
  3. Men de är fina!
    I alla fall.
    Vi har något liknande i vår trädgård. Malva, tror jag de heter.

    SvaraRadera
  4. Kanske skulle passa att klä in tråkiga balkonger med?!!

    SvaraRadera
  5. Aha, jag undrar om det är de som bor vid ödehuset brevid vårat..bedårande söta blommor. Om de slingrar sig kanske de vill växa och överbefolka ödehusets döda utseende eller så får jag plantera vildvin eller dylikt =D
    Här är det mest ogräs spm står för blomningen..Vackert och lättskött, skratt.
    Ha det gott! Kram

    SvaraRadera
  6. Undrar om det är den blomman min mormor kallade för "vandrande jude" som jag tog en planta av (hon sa då att det skulle vi få ångra, för den skulle ta över) och som försökte kväva allt annat jag hade i rabatten...

    SvaraRadera
  7. Förlåt men jag kan inte låta bli att småskratta för det påminner så dant om Little Shop of Horrors, där en blomma tar över totalt och äter allt och alla.. :D Innan du vet ordet av så kanske den sitter vid matbordet och dunkar med kniv och gaffel i bordet och kräver frukost, lunch och middag :D
    Skämt åsido, det verkar vara en riktig monsterart till växt, lustigt att jag inte har den i mitt torp, jag som har alla sorters ogräs överallt i mitt torp, men den kommer säkert när ryktet får sprida sig lite till att Ulvstrumpa inte gör något åt ogräs ;)

    SvaraRadera
  8. JAg tror den heter åkervinda! I vårt förra hus fanns den redan i trädgården så jag vet vad du menar med att den brottar ner övrig växtlighet och jag lyckades aldrig få bukt med den, tur nog så finns den inte här....

    SvaraRadera
  9. Tur att den är fin i alla fall

    SvaraRadera
  10. Vi har inte lyckats få bort denna "helvetesväxt" helt och hållet, men det är då banne mig inte mycket kvar! Jorå, vi föll också för 'den söta' för ett antal år sedan, men insåg ganska snart att den skulle ta över alla växter. Operation utrotning började...

    SvaraRadera
  11. Oj en sån illasinnad blomma! Och luras med att se vacker ut också, vilken falsk jäkel!

    SvaraRadera
  12. Jag skulle antagligen älska en sådan växt.
    Alla blommor jag försöker plantera, kommer in med varierande långa stjälkar som "presenter" av de små-vilda-glada här!
    Sen fnissade jag hejdlöst åt Shirouz kommentar också. Såg det framför mig - hur växten slet upp dörren och krävde MAT!!!

    SvaraRadera
  13. Oj vad den växer och tar över. Fast det var vackra blommor på den... Kram

    SvaraRadera
  14. Hum, just under min promenad idag så fann jag tanken: den är ju fin, i mitt huvud och undrade om jag skulle plantera lite i nederdelen av min trädgård ... Tack för att jag nu vet vad jag INTE skall göra ;) !

    SvaraRadera
  15. Riktig parasiterande skitblomma!

    SvaraRadera
  16. Kan det vara silverax som luktar hundskit?

    http://www.rangedala-plantskola.se/Category.aspx?id=1&SubId=-1&SelectionId=1&SortId=52111&Search=

    SvaraRadera
  17. Den är ju livsfarlig. Jag har en ogräskulle jag behövde täcka, men den här tar sig antagligen in i trädgården efterhand.

    SvaraRadera