En blogg om att leva med SRS, Segmentell RörelseSmärta. Om vägen tillbaka till livet efter en steloperation på Ryggkirurgiska Kliniken i Strängnäs den 10 mars 2011.

lördag 10 juli 2010

Bakgrund

Ska försöka beskriva min väg tillbaka efter flera års sjukskrivning.

Har i flera år haft stora problem med min rygg som gjort att jag inte kunnat leva ett vettigt liv med jobb och fritid Jag har valsat runt i sjukvården och fått de mest varierande bemötande och diagnoser, jag har provat allt som finns och gjort allt vad alla förstå-sig-påare sagt till mej att göra, en del som jag inte ens har trott på!
För är man inte frisk finns det bara en sak man önskar sig!

Men nu....
Jag har träffat en kirurg som av en del anses vara sveriges skickligaste ryggkirurg, Bo Nyström på Ryggkirurgiska kliniken i Strängnäs.
Och jag har fått en diagnos...efter 20 års travande i den allmänna sjukvården!

Jag har SRS (segmentell rörelsesmärta) och det går att operera, en ganska stor operation som egentligen skrämmer mej halvt fördärvad men jag ska göra den!!
De kommer att operera bort en eller två diskar, lägga in ben från höften och steloperera med skruvar och stag. (ser ut mer som bildelar)

Som alltid finns det ingen garanti för att det blir bra men jag ska göra precis som de säger att jag ska, träna, vila, äta, snurra eller vad de nu kan komma på.
Har hört om folk som blivit riktigt bra och det är det som jag har som plan :)

Nu ligger jag mest i soffan och glor och är inte alls nöjd, väntar på att sommaren ska ta slut så att jag den 18 aug kan åka upp till kliniken igen, fast egentligen så älskar jag sommaren men den här känns mest som en transportsträcka......

Mitt landsting vill inte utföra en sådan här operation och heller inte bekosta den så ibland har man tur som en tokig och kommer med i en studie om den här operationsmetoden och jag får operationen gratis.

Men det finns ju ofta en hake, eller hur?
När de skurit upp mej och tittat närmare på mina kotor och diskar drar de en lott om operationen ska utföras eller ej.

Senario 1:
Om jag får en "nitlott" syr de ihop mej igen och jag får rehabiliteringsträning under ett år som om jag hade blivit opererad.
Om jag efter ett år fortfarande inte är bättre får jag en operation.

Senario 2:
Vid den öppna undersökningen dras en "vinstlott", de säger go´natt och söver ner mej!!! Jag får ett års rehabträning och förhoppningsvis ett liv igen!

Vet att de finns många som jag där ute och kanske någon hittar hit och kanske kan någon mer få hopp om att få ett liv igen...

Ond rygg är lat mans bästa vän...för oss andra är det ett helvete!!

4 kommentarer:

  1. Men herregud, måste de verkligen öppna upp innan de bestämmer sig för om det blir vinst- eller nitlott? Vad ska det vara bra för?

    SvaraRadera
  2. Eftersom det är en studie måste man innan man drar lotten vara säker på att jag är en sådan som de skulle ha opererat och det vet de inte hundra utan att jag har svarat på hur de känns när de petar på diskar och knackar på kotor.
    Känns lite sjukt att de skär upp patienten, petar i såret och frågar: jaha, hur känns det här då?? Nästan lite Monthy Pyton. Fast jag känner fullt förtroende för all personal i Strängnäs!

    SvaraRadera
  3. Hej Lippe, jag vill oxå komma med i en sådan studie för det vore skönt om jag ska operera mig att utföra den i Sverige. Inget ont om tyskarna men en sån här stor sak känns det tryggare det sker på "hemmaplan"!
    Och du har ju varit på kontroll nu?
    Fina röntgenbilder du lagt ut och jag tycker det ser tätare ut mellan kotorna nu! Hälsningar från "Smålands-Pelle i Düsseldorf!

    SvaraRadera
  4. Läser och tackar för alla ord du skriver...dom ger stöd och hopp. Den 28 juli ska jag magnetröntgas igen, och då blir det spännande att få svaret från Strängnäs! Bollen är i rullning! Kram på dej!
    Jenny

    SvaraRadera